Biznes w stylu EKO – co się kryje pod tym pojęciem?

Świadomość ekologiczna Polaków zauważalnie wzrasta. Ponad 96% ankietowanych deklaruje, że regularnie segreguje odpady. Dla 94% respondentów zmiany klimatu to istotny problem. Już ponad 75% Polaków skłonna jest zapłacić więcej za zieloną energię, a blisko 60% ankietowanych planuje wymianę ogrzewania na bardziej ekologiczne.[1] Widać także znaczący wzrost zainteresowania ochroną środowiska wśród małych i średnich firm. Aż 69% deklaruje, że prowadząc biznes kieruje się troską o ochronę środowiska. Działania proekologiczne firm skupiają się na szkoleniach pracowników z działań ekologicznych (73%), minimalizacji odpadów (79%), wprowadzeniu e-dokumentów i ograniczeniu zużycia papieru (64%).[2] Co jeszcze mogą w tym kierunku zrobić?

Często dobre nawyki i niewielkie zmiany przyzwyczajeń potrafią wiele zdziałać. Dla jednostki jest to niezauważalne, a przy tysiącach osób postępujących w określony sposób, widać skalę zmian i korzyści jakie z nich płyną.

Z czym wiąże się bycie EKO w biznesie?

Wprowadzenie stylu eko w biznesie najlepiej zacząć od szeregu drobnych zmian, które warto także stosować w życiu codziennym. Działania proekologiczne najczęściej opierają się na segregowaniu odpadów i ich minimalizacji. Można to osiągnąć na przykład zastępując wodę butelkowaną butelką filtrującą albo korzystając z opakowań wielokrotnego użytku, rezygnując z jednorazowych. Istotne w byciu eko jest oszczędzanie wody. Dzięki zastosowaniu spłuczek dwuprzyciskowych, kranów z elektrozaworem czasowym czy poprzez uszczelnienie instalacji wodnej, dbamy o środowisko w sposób niezauważalny w użytkowaniu, ale dający wymierne korzyści.

Kolejnym proekologicznym trendem jest ograniczenie zużycia energii, które wiąże się choćby ze zmianą źródeł światła na LEDowe, ograniczeniem użytkowania klimatyzacji, korzystaniem ze sprzętów najwyższej klasy energetycznej czy świadomym użytkowaniem urządzeń (np. gotowanie takiej ilości wody, ile potrzebujemy, wyłączanie komputera po zakończeniu pracy, niepozostawianie urządzeń w trybie stand by). Poza oszczędzaniem energii na popularności zyskuje stosowanie zielonych źródeł energii, najczęściej paneli fotowoltaicznych albo mniej oczywistych, jak przypadku siłowni, które coraz częściej wyposażone są w sprzęt treningowy generujący energię, dzięki czemu stanowią swoje wewnętrzne zasilanie.

EKOenergia – jak ją zapewnić?

A czy można zapewnić mini system ekozasilania bez ingerencji w instalację? Jak wyjaśnia Marta Król z EcoFlow – Stworzenie ekologicznego źródła zasilania nie musi być skomplikowane i wiązać się z modernizacją istniejącej instalacji. Samowystarczalny, ekologiczny i w dodatku w pełni mobilny zestaw zasilania można stworzyć przy pomocy przenośnej stacji zasilania i paneli fotowoltaicznych, które w razie potrzeby posłużą do jej naładowania. Znając moc urządzeń i czas, przez jaki chcemy je zasilić, wystarczy dobrać stację o odpowiedniej pojemności, a do niej panele o właściwiej mocy.

Stacje zasilania to nie tylko mobilne źródło energii, ale także zasilanie awaryjne dla domu czy biura i magazyn energii wytworzonej dzięki panelom fotowoltaicznym. – Wykorzystanie paneli fotowoltaicznych ze złączem MC4 i stacji o pojemności 3600Wh pozwala uniezależnić się od sieci energetycznej. Wystarczy użyć inteligentnego panelu sterującego instalacją, by w pełni korzystać z darmowej energii. Wspomniany panel pozwala podłączyć 10 obwodów w domu lub biurze. W przypadku awarii zasilania przełączy obwody na zasilanie awaryjne ze stacji w ciągu 30ms, a dzięki aplikacji łączącej się z panelem można w łatwy sposób sterować, ustawiać i optymalizować powstałą instalację. – tłumaczy ekspert z EcoFlow.

Jakie korzyści niesie EKOpraca?

Jako że praca pochłania średnio 1/3 naszego życia, warto wprowadzać ekologiczne rozwiązania nie tylko do własnego biznesu, ale także korzystać z nich na co dzień. Stosowanie zielonych źródeł energii zmniejsza generowanie zanieczyszczeń do środowiska. Poza tym bycie eko to także długofalowe oszczędności. Ograniczenie zużycia wody to mniejsze rachunki. Mniej zużytego papieru to mniejsze koszty za artykuły biurowe. Zastosowanie alternatywnych źródeł zasilania w postaci mobilnych stacji zasilania to mniejsze rachunki za energię. Ponadto, jeśli zdecydujemy się dodatkowo na panele fotowoltaiczne, zyskujemy nie tylko możliwość bieżącej oszczędności energii, ale także jej magazynowania, gdy w danym momencie jej produkcja przewyższa zapotrzebowanie.

Ekologiczne podejście do wielu aspektów życia powinno wejść w krew i stać się codziennością nie tylko w biznesie. Dbanie o środowisko i wykorzystywanie zasobów naturalnych w sposób zrównoważony to klucz do zatrzymania stale postępującej degradacji naszej planety. Często lokalne działania w skali globalnej dają najlepsze wyniki w walce o polepszenie kondycji środowiska naturalnego. Prowadząc własny biznes z ekologicznym podejściem, robimy pierwszy krok w tym kierunku.


[1] https://www.gov.pl/web/klimat/badania-swiadomosci-i-zachowan-ekologicznych-mieszkancow-polski-w-2020-r-badanie-trackingowe#:~:text=Zdaniem%20badanych%20najwi%C4%99kszym%20problemem%20%C5%9Brodowiska,problemy%20z%20wod%C4%85%20(34%25)

[2] https://mycompanypolska.pl/artykul/dynamicznie-rosnie-swiadomosc-ekologiczna-firm/9392#:~:text=Z%20najnowszego%20badania%20Leasing%20Index,wi%C4%99cej%20ni%C5%BC%20trzy%20lata%20temu

Dowiedz się więcej o PR

Dzięki systematycznej analizie sytuacji firmy i jej otoczenia, większość sytuacji kryzysowych można przewidzieć. Identyfikacja zagrożeń oraz opracowanie scenariusza ewentualnego kryzysu, pozwala na wdrożenie odpowiednich działań prewencyjnych.

Profesjonalnie prowadzone działania PR zakładają stworzenie kilku podstawowych narzędzi, które wykorzystuje się w komunikacji kryzysowej:

  • podręcznik działań antykryzysowych (ang. Crisis Communication Manual) – mapa procesów komunikacji, które organizacja powinna wdrożyć, aby zminimalizować skutki kryzysu i zapobiec mu w przyszłości. Taki manual zawiera: skład sztabu antykryzysowego z podziałem na funkcje, bazę niezbędnych kontaktów i procedury postępowania w sytuacji kryzysowej,
  • pakiet materiałów antykryzysowych (ang. Crisis Pack) – a w nim między innymi: wzory oświadczeń, informacje o firmie i jej produktach lub usługach, informacje nt. bezpieczeństwa i zarządzania jakością,  informacje nt. stosunku do środowiska, społeczności lokalnych itp.,
  • Q&A (ang. Questions and Answers) – pytania i odpowiedzi, które mają wyjaśnić przyczyny powstania kryzysu oraz co się naprawdę wydarzyło, a także poinformować opinię publiczną o tym, jak organizacja chce opanować sytuację i co się wydarzy w najbliższej przyszłości,
  • informacje dotyczące konktaków z prasą,
  • zestaw materiałów dla pracowników (tzw. Briefing pack) – a w nim krótkie informacje,  co się wydarzyło, co to oznacza dla pracownika, co można zrobić, by pomóc itp.

Warto pamiętać, że komunikacja kryzysowa może pomóc w utrzymaniu wartości firmy nawet wtedy, gdy pojawią się poważne problemy.

PUBLIC RELATIONS

Notatka prasowa to krótki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym. Jego zadaniem jest powiadomienie odbiorców o jakimś wydarzeniu, usłudze, produkcie, ewentualnie podanie dodatkowych informacji dotyczących tematu. Za pomocą artykułów opublikowanych na bazie notatki możemy budować naszą markę w mediach. Ale aby ktokolwiek chciał ją opublikować, notatka powinna być obiektywna, zwięzła, konkretna, przejrzysta, a przede wszystkim – ciekawa.

Podstawową umiejętnością, jaką powinna wykazać się osoba pisząca notatkę, jest zdolność informowania, przekazywania innym faktów na dany temat. Notatka powinna składać się z tytułu, ewentualnie podtytułów, lidu (pierwszy akapit po tytule zawierający w 2-3 zdaniach najważniejsze informacje), korpusu (kolejnych akapitów).

Wielu PR-owców zapomina, że notatka prasowa to nie artykuł sponsorowany. Powinniśmy wcielić się w rolę dziennikarza i napisać tekst jak najbardziej obiektywny i popierany faktami. Ważne, aby był także zwięzły i zawierał same konkrety bez tak zwanego lania wody.
Nie możemy zapomnieć o prawidłowym formatowaniu. Artykuł musi posiadać chwytliwy tytuł, akapity i śródtytuły. Zwróćmy uwagę na błędy stylistyczne i ortograficzne. Dzięki temu artykuł łatwiej się czyta i dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo, że dziennikarz w ogóle spojrzy na nasza pracę.
Wiele redakcji publikuje tylko takie teksty, które od razu, bez żadnych poprawek i przeróbek nadają się do druku. Dlatego tak ważne napisanie jest dobrej notatki prasowej, która nie będzie wymagać dodatkowej pracy dziennikarza.
Tytuł notatki musi być ciekawy i nie powinien zawierać nazwy firmy. W całym tekście zwróćmy uwagę na to, aby używać jak najmniej wersalików i wykrzykników.

Informacje dla prasy powinny także spełnić jeden podstawowy warunek – być informacją. Nasz komunikat musi być merytoryczny i konkretny, nieść wiedzę na dany temat, a nie odwoływać się do emocji.

Poniżej przedstawimy ci najważniejsze zasady, których musisz przestrzegać tworząc notatkę prasową.

  1. Zasada odwróconej piramidy. Jak w większości tekstów prasowych, tak i w notatce należy przestrzegać zasady odwróconej piramidy – najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku tekstu, zaś wątki poboczne – na końcu.
  2. Rozpocznij od chwytliwego, interesującego tytułu. W leadzie przekaż najistotniejsze informacje, napisz, czego przede wszystkim dotyczy notatka. W pierwszych akapitach poinformuj co się wydarzyło (lub będzie się działo), kiedy i gdzie. To miejsce na podstawowe informacje o wydarzeniu. W dalszej kolejności zamieść wypowiedź osoby, którą z różnych względów uznasz za ważną – może to być szef firmy, osoba odpowiedzialna za organizację wydarzenia lub ekspert branżowy. Następnie możesz zamieścić bardziej szczegółowy opis wydarzenia, dodatkowe wypowiedzi, kontekst wydarzenia, jego przewidywane skutki itp.
  3. Selekcjonuj informacje. Wybierz do notatki tylko takie informacje, które twoim zdaniem okażą się dla dziennikarza najważniejsze. Unikaj zbyt rozbudowanych opisów, trzymaj się zasady “minimum słów – maksimum treści”. Pamiętaj o tym, aby informacje były aktualne i co najważniejsze – prawdziwe. Nie zamieszczaj w notatce prasowej niesprawdzonych danych.
  4. Zachowaj obiektywność. Staraj się omijać pełne emfazy opisy “najlepszej firmy na rynku, niekwestionowanego lidera swojej branży w całej galaktyce” itp. Skup się na konkretnych danych. Pomyśl, jak możesz uwiarygodnić to, o czym piszesz – czy będą to konkretne liczby, czy może wypowiedzi ekspertów? Unikaj promocji – notatka to tekst prasowy, a nie komunikat reklamowy.
  5. Zadbaj o odpowiednią formę. Pamiętaj, że notatka powinna mieć określoną długość – można spotkać opinie, że nie może ona przekraczać długością dwóch stron A4, jednak o ile to możliwe, postaraj się zmieścić ją na jednej. Jeśli notatka jest dłuższa, stosuj interesujące i zachęcające do dalszej lektury śródtytuły.
  6. Postaraj się o to, aby tekst był przejrzysty graficznie, nie przesadzaj też z wielkimi literami i wykrzyknikami.
  7. Zwracaj uwagę na błędy. Choć wydaje się to truizmem, sprawdź notatkę jeszcze raz przed jej wysłaniem, aby wychwycić ewentualne błędy.
  8. Dodawaj multimedia. Dołącz do swojej notatki zdjęcia z wydarzenia, materiały wideo, pliki audio z wypowiedziami osób na temat wydarzenia itp. Media bardzo chętnie przyjmują takie materiały i dołączają do publikowanych notatek. To oczywistość, jednak zadbaj o wysoką jakość dodawanych do notatki multimediów.
  9. Pozostaw namiary. W mailu, do którego dołączasz  notatkę lub w samej notatce, zamieść kontakt do siebie lub/i innej osoby, na wypadek, gdyby dziennikarze chcieli uzyskać więcej informacji o konkretnym wydarzeniu.

Warto wiedzieć

Określanie celów public relations musi bazować na dwóch elementach:

  • misji organizacji – czyli odpowiedzi na pytanie, po co ona istnieje, jakie potrzeby chce zaspokajać, w jaki sposób to robi. Może to być zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług, troska o środowisko naturalne czy wysoki poziom obsługi klienta;
  • celach organizacyjnych – wyznaczonych dla organizacji na okres, dla którego planujemy działania public relations. Na ich na ich podstawie trzeba wyznaczyć cele działań PR. Cel działań PR jest zawsze wtórny wobec celu organizacyjnego.

Cele public relations można podzielić na trzy rodzaje: strategiczne, operacyjne i taktyczne. Pierwszy typ celów wiąże się z ogólnym kierunkiem działań PR, drugi – doprecyzowuje cele strategiczne tak, aby można było je zmierzyć, trzeci typ jest stosowany w przypadku złożonych strategii działań PR, którą dzieli się na odrębne programy działań do różnych grup docelowych. Innymi słowy: cele strategiczne wskazują kierunek, cele operacyjne pozwalają sprecyzować orientację.

Cele PR działań PR powinny być ściśle związane z celami działań organizacyjnych. Ich wyznaczenie pomaga w ukierunkowaniu działań PR. Dobre wyznaczenie celów PR nie tylko pomoże wybrać najbardziej odpowiednie narzędzia public relations, ale również ułatwi pomiar skuteczności działań. Dlatego zachęcamy Cię do ich starannego i sformułowania. 

Leave a comment

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*