Grupa Excellence – napoje Hemp Tea w sieci Żabka

Grupa Excellence – polski producent soków, syropów, napojów oraz suplementów diety, notowany na New Connect – wraz ze swoją spółką zależną Excellence Cannabis wprowadził do sprzedaży w sieci Żabka nowe napoje Hemp Tea. Jest to napój promowany przez blogera Blowka – powstał na bazie smakowej ice tea w dwóch wariantach smakowych. Napoje są przeznaczone dla dzieci, młodzieży, a także dorosłych. Produkty zawierają dużo soków oraz witamin, nie zawierają żadnych substancji typu CBD ani THC. Projekt zakłada sprzedaż 3 mln sztuk napojów jeszcze w tym roku.

„Dla napoju Hemp Tea zaplanowaliśmy szeroką akcję promocyjną z blogerem Blowkiem oraz działania sprzedażowe. Napój jest dostępny w sklepach Żabka, które są lubiane i odwiedzane przez docelowych klientów. Widzimy, że popyt na innowacyjne napoje dobrej jakości rośnie z roku na rok – zwłaszcza wśród ludzi młodych. Dlatego promocja napoju we współpracy z Blowkiem jest nowoczesna i dopasowana do tej grupy docelowej. Hemp Tea to idealny napój na wakacje, jest dostępny w ciekawej gamie smakowej. Blowek ma ogromne zasięgi w swoich kanałach i bardzo dobry odbiór przez swoich fanów, a treści przekazywane przez niego są atrakcyjne i niesztampowe. To idealny partner dla Hemp Tea”powiedział Dariusz Polinceusz, prezes zarządu Grupy Excellence.

Blowek zaczął publikować swoje treści na kanale o nazwie minecraftblow w 2011. Początkowo związane były z grą Minecraft, dzięki której zyskał znaczną popularność. W 2015 skończył produkcje odcinków z tej gry i rozpoczął produkcję innego contentu. W 2014 prowadził czwarty pod względem wielkości kanał w Polsce. Był drugim youtuberem w kraju, któremu udało się zdobyć milion subskrybentów (po SA Wardęga). Gdy do tego doszło, miał 18 lat. Z kolei SA Wardęgę wyprzedził w liczbie subskrypcji 31 maja 2018, stając się pierwszym YouTuberem w Polsce według ich liczby. Dzięki niemu na YouTube zaczął nagrywać Cezary Pazura. W 2018 pojawił się w programie telewizyjnym Zgłoś remont. W grudniu 2019 roku wydał książkę „Zostań YouTuberem”]. Blowek ma 1,7 mln followersów na Instagramie, 4,7 mln followersów na Youtube.

W pierwszym kwartale 2022 roku Grupa Excellence osiągnęła przychody w wysokości 16,3 mln zł, czyli o 26,9% wyższe w porównaniu do roku Q1 2021. Zysk netto wyniósł 194,1 tys. zł. Spółka koncentruje się na utrzymaniu marży i renegocjacji kontraktów w obliczu wysokiej inflacji, a także na zmianach w łańcuchu dostaw. Excellence nie prowadził i nie prowadzi żadnego biznesu w Rosji i nie eksportuje do tego kraju żadnych towarów.

Z danych Nielsena za 2021 rok wynika udział ilościowy sprzedawanych produktów spółki Excellence jest na poziomie 31%, co stanowi 13 mln litrów syropów sprzedawanych rocznie, a oznacza że co trzeci syrop sprzedawany w Polsce pochodzi z Excellence. Tym samym Excellence jest drugim graczem w Polsce, gdzie lider rynku produkuje ponad 20 mln litrów syropów rocznie, przy wielkości rynku 42 mln litrów.

Excellence eksportuje swoje produkty także do Niemiec, Holandii, Czech, na Ukrainę, Litwę, Łotwę i do Estonii. Asortyment jest dostępny również w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Tradycyjne smaki od Excellence docenili także konsumenci w Kanadzie. Spółka prowadzi działania w celu pozyskania dystrybutora w Azji i na Bliskim Wschodzie.

Excellence jest największym producentem syropów sprzedawanych pod markami własnymi dużych sieci handlowych w Polsce. Współpracuje z takimi sieciami, jak Biedronka, Lidl, Netto, Dino, Makro, Carrefour, Auchan, Stokrotka, Selgros,, Kaufland, Leclerc czy Polo Market. Drugą część biznesu stanowią soki i syropy sprzedawane pod markami należącymi do Excellence, np. I am BIO, Biorę, Excellence Syropy Prozdrowotne, Monzini. Miesięczna produkcja soków i syropów sięga 1,5 mln litrów. Pod względem ilościowym spółka jest  numerem dwa w Polsce – co trzeci litr sprzedawany w naszym kraju został wyprodukowany w zakładzie Excellence.

Dowiedz się więcej o PR

Dzięki systematycznej analizie sytuacji firmy i jej otoczenia, większość sytuacji kryzysowych można przewidzieć. Identyfikacja zagrożeń oraz opracowanie scenariusza ewentualnego kryzysu, pozwala na wdrożenie odpowiednich działań prewencyjnych.

Profesjonalnie prowadzone działania PR zakładają stworzenie kilku podstawowych narzędzi, które wykorzystuje się w komunikacji kryzysowej:

  • podręcznik działań antykryzysowych (ang. Crisis Communication Manual) – mapa procesów komunikacji, które organizacja powinna wdrożyć, aby zminimalizować skutki kryzysu i zapobiec mu w przyszłości. Taki manual zawiera: skład sztabu antykryzysowego z podziałem na funkcje, bazę niezbędnych kontaktów i procedury postępowania w sytuacji kryzysowej,
  • pakiet materiałów antykryzysowych (ang. Crisis Pack) – a w nim między innymi: wzory oświadczeń, informacje o firmie i jej produktach lub usługach, informacje nt. bezpieczeństwa i zarządzania jakością,  informacje nt. stosunku do środowiska, społeczności lokalnych itp.,
  • Q&A (ang. Questions and Answers) – pytania i odpowiedzi, które mają wyjaśnić przyczyny powstania kryzysu oraz co się naprawdę wydarzyło, a także poinformować opinię publiczną o tym, jak organizacja chce opanować sytuację i co się wydarzy w najbliższej przyszłości,
  • informacje dotyczące konktaków z prasą,
  • zestaw materiałów dla pracowników (tzw. Briefing pack) – a w nim krótkie informacje,  co się wydarzyło, co to oznacza dla pracownika, co można zrobić, by pomóc itp.

Warto pamiętać, że komunikacja kryzysowa może pomóc w utrzymaniu wartości firmy nawet wtedy, gdy pojawią się poważne problemy.

PUBLIC RELATIONS

Notatka prasowa to krótki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym. Jego zadaniem jest powiadomienie odbiorców o jakimś wydarzeniu, usłudze, produkcie, ewentualnie podanie dodatkowych informacji dotyczących tematu. Za pomocą artykułów opublikowanych na bazie notatki możemy budować naszą markę w mediach. Ale aby ktokolwiek chciał ją opublikować, notatka powinna być obiektywna, zwięzła, konkretna, przejrzysta, a przede wszystkim – ciekawa.

Podstawową umiejętnością, jaką powinna wykazać się osoba pisząca notatkę, jest zdolność informowania, przekazywania innym faktów na dany temat. Notatka powinna składać się z tytułu, ewentualnie podtytułów, lidu (pierwszy akapit po tytule zawierający w 2-3 zdaniach najważniejsze informacje), korpusu (kolejnych akapitów).

Wielu PR-owców zapomina, że notatka prasowa to nie artykuł sponsorowany. Powinniśmy wcielić się w rolę dziennikarza i napisać tekst jak najbardziej obiektywny i popierany faktami. Ważne, aby był także zwięzły i zawierał same konkrety bez tak zwanego lania wody.
Nie możemy zapomnieć o prawidłowym formatowaniu. Artykuł musi posiadać chwytliwy tytuł, akapity i śródtytuły. Zwróćmy uwagę na błędy stylistyczne i ortograficzne. Dzięki temu artykuł łatwiej się czyta i dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo, że dziennikarz w ogóle spojrzy na nasza pracę.
Wiele redakcji publikuje tylko takie teksty, które od razu, bez żadnych poprawek i przeróbek nadają się do druku. Dlatego tak ważne napisanie jest dobrej notatki prasowej, która nie będzie wymagać dodatkowej pracy dziennikarza.
Tytuł notatki musi być ciekawy i nie powinien zawierać nazwy firmy. W całym tekście zwróćmy uwagę na to, aby używać jak najmniej wersalików i wykrzykników.

Informacje dla prasy powinny także spełnić jeden podstawowy warunek – być informacją. Nasz komunikat musi być merytoryczny i konkretny, nieść wiedzę na dany temat, a nie odwoływać się do emocji.

Poniżej przedstawimy ci najważniejsze zasady, których musisz przestrzegać tworząc notatkę prasową.

  1. Zasada odwróconej piramidy. Jak w większości tekstów prasowych, tak i w notatce należy przestrzegać zasady odwróconej piramidy – najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku tekstu, zaś wątki poboczne – na końcu.
  2. Rozpocznij od chwytliwego, interesującego tytułu. W leadzie przekaż najistotniejsze informacje, napisz, czego przede wszystkim dotyczy notatka. W pierwszych akapitach poinformuj co się wydarzyło (lub będzie się działo), kiedy i gdzie. To miejsce na podstawowe informacje o wydarzeniu. W dalszej kolejności zamieść wypowiedź osoby, którą z różnych względów uznasz za ważną – może to być szef firmy, osoba odpowiedzialna za organizację wydarzenia lub ekspert branżowy. Następnie możesz zamieścić bardziej szczegółowy opis wydarzenia, dodatkowe wypowiedzi, kontekst wydarzenia, jego przewidywane skutki itp.
  3. Selekcjonuj informacje. Wybierz do notatki tylko takie informacje, które twoim zdaniem okażą się dla dziennikarza najważniejsze. Unikaj zbyt rozbudowanych opisów, trzymaj się zasady “minimum słów – maksimum treści”. Pamiętaj o tym, aby informacje były aktualne i co najważniejsze – prawdziwe. Nie zamieszczaj w notatce prasowej niesprawdzonych danych.
  4. Zachowaj obiektywność. Staraj się omijać pełne emfazy opisy “najlepszej firmy na rynku, niekwestionowanego lidera swojej branży w całej galaktyce” itp. Skup się na konkretnych danych. Pomyśl, jak możesz uwiarygodnić to, o czym piszesz – czy będą to konkretne liczby, czy może wypowiedzi ekspertów? Unikaj promocji – notatka to tekst prasowy, a nie komunikat reklamowy.
  5. Zadbaj o odpowiednią formę. Pamiętaj, że notatka powinna mieć określoną długość – można spotkać opinie, że nie może ona przekraczać długością dwóch stron A4, jednak o ile to możliwe, postaraj się zmieścić ją na jednej. Jeśli notatka jest dłuższa, stosuj interesujące i zachęcające do dalszej lektury śródtytuły.
  6. Postaraj się o to, aby tekst był przejrzysty graficznie, nie przesadzaj też z wielkimi literami i wykrzyknikami.
  7. Zwracaj uwagę na błędy. Choć wydaje się to truizmem, sprawdź notatkę jeszcze raz przed jej wysłaniem, aby wychwycić ewentualne błędy.
  8. Dodawaj multimedia. Dołącz do swojej notatki zdjęcia z wydarzenia, materiały wideo, pliki audio z wypowiedziami osób na temat wydarzenia itp. Media bardzo chętnie przyjmują takie materiały i dołączają do publikowanych notatek. To oczywistość, jednak zadbaj o wysoką jakość dodawanych do notatki multimediów.
  9. Pozostaw namiary. W mailu, do którego dołączasz  notatkę lub w samej notatce, zamieść kontakt do siebie lub/i innej osoby, na wypadek, gdyby dziennikarze chcieli uzyskać więcej informacji o konkretnym wydarzeniu.

Warto wiedzieć

Opracowanie strategii PR to proces, który wymaga wiedzy i praktyki, ale też dokładnej analizy danych, które zostaną pozyskane np. w wyniku audytu komunikacyjnego poprzedzającego cały proces tworzenia strategii.

Elementy, które tworzą strategię public relations, to:

  • Analiza SWOT lub analiza sytuacji wyjściowej, która pozwoli zdefiniować problemy związane z komunikacją i wizerunkiem, mocne i słabe strony organizacji oraz jej szanse i zagrożenia,
  • Audyt komunikacyjny, który pomoże określić, jakie kanały informacji funkcjonują w organizacji i na ile są skuteczne, czego oczekują pracownicy, kontrahenci czy klienci. Audyt umożliwia ponadto zweryfikowanie, czy organizacja jest otwarta np. na krytykę lub wymianę opinii,
  • Analiza otoczenia – dzięki niej działania PR zawarte w strategii zostaną przygotowane z myślą o konkretnych grupach odbiorców,
  • Cele komunikacyjne,
  • Tzw. key messages, czyli główne przekazy, wokół których budujemy strategię,
  • Plan działania, czyli konkretne propozycje działań operacyjnych i narzędzia, które są rekomendowane do ich realizacji,
  • Budżet i harmonogram,
  • Ewaluacja, czyli zmierzenie efektywności działań ujętych w strategii public relations.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*