Kleić, ale czym? Rodzaje kleju w etykietach

Kleje do etykiet muszą zostać dobrane do rodzaju powierzchni oraz środowiska, w jakim będzie funkcjonować dana etykieta.  Wymagana jest odpowiednia trwałość oraz zachowanie własności w różnych warunkach otoczenia. Wybór właściwej substancji klejącej ma znaczący wpływ na końcową jakość połączenia i co najważniejsze, zawsze wymaga indywidualnego podejścia.

Polska norma PN-EN 923:2008 określa klej jako substancję niemetaliczną zdolną do łączenia materiałów poprzez trwałe zespolenie ich powierzchni (adhezja) i zachowanie wytrzymałości połączenia siłami wewnętrznymi (kohezja). Zgodnie z definicją prawidłowy proces klejenia ma więc na celu wykonanie silnego – a przede wszystkim – trwałego połączenia.

Klej kauczukowy, akrylowy i silikonowy – jak działają?

Do klejenia etykiet wykorzystuje się najczęściej kleje oparte na działaniu jednej z trzech substancji: kauczuku, akrylu lub silikonu.

Wspomniane polimery wykazują się zróżnicowaną adhezją mającą wpływ na trwałość połączenia etykiety z podłożem i możliwość jego łatwego rozłączenia. Na tej podstawie dzielimy kleje na łatwoodlepne i trwałe – tłumaczy Mariusz Bielecki, Młodszy Menedżer Produktu w Etisoft.

Klej kauczukowy charakteryzuje się wysoką adhezją początkową. Oznacza to, że od samego początku kontaktu z podłożem wykazuje bardzo silną przyczepność, która w niewielkim stopniu rośnie z czasem. Dodatkowo cechuje się dobrą kleistością i odpornością na rozpuszczalniki oraz chemikalia, a także doskonałą odpornością na wilgoć. Takie właściwości zachowuje w szerokim zakresie temperatur. Ze względu na silne własności mocujące oraz możliwość łączenia nawet najbardziej wymagających materiałów jest to jeden z często stosowanych klejów do etykiet.

Klej akrylowy, w przeciwieństwie do kleju kauczukowego, charakteryzuje się znacznym wzrostem adhezji wraz z upływem czasu. Wykazuje dobrą przyczepność do większości powierzchni, stąd jest jedną z popularnych substancji wykorzystywanych do klejenia etykiet. Wykazuje lepszą wytrzymałość na ścinanie i większą odporność na wpływ rozpuszczalników, a także cechuje się znacznie lepszą odpornością na promieniowanie UV, starzenie i temperaturę – swoje własności zachowuje w szerokim zakresie temperatur.

Elastyczny i wykorzystywany do uszczelniania klej silikonowy to najmniej popularne rozwiązanie wykorzystywane w ekstremalnych warunkach. Silikon cechuje się doskonałą odpornością na wysokie temperatury (nawet do 260°C), wilgoć czy działanie rozpuszczalników. Stosuje się, gdy warunki otoczenia lub typ powierzchni znacznie przekraczają możliwości typowych substancji klejących.

Jak dobrać odpowiedni klej do etykiet?

Klej do etykiet powinien zostać dobrany do właściwości, jakich oczekujemy od danego mocowania. Dlatego przy wyborze substancji należy wziąć pod uwagę kluczowe kwestie takie jak: trwałość aplikacji, rodzaj podłoża, warunki otoczenia, warunki aplikacji czy też wymagane certyfikaty.

Niektóre etykiety – na przykład logistyczne – muszą być trwale przymocowane do podłoża. W takich przypadkach stosuje się kleje mocne i trwałe o wysokiej adhezji początkowej.

Dla odmiany, etykiety marketingowe powinny sprawnie odklejać się od powierzchni produktu, nie pozostawiając resztek kleju wpływających negatywnie na jego estetykę. Innym kryterium doboru jest rodzaj podłoża. Powierzchnia może być gładka i bez skazy, albo chropowata czy zanieczyszczona. Znaczenie ma również rodzaj materiału – czy będzie to szkło, plastik, papier, metal lub inne tworzywo.

Kolejną kwestią są warunki użytkowania etykiety. Wilgotne, gorące środowisko może wpływać niszcząco na substancję klejącą. Szczególne warunki potwierdzone odpowiednimi certyfikatami musi też spełniać klej przeznaczony do kontaktu z żywnością.

Jak sprawdzić, czy klej działa poprawnie?

Dobór odpowiedniego kleju do etykiet wymaga indywidualnego podejścia. Dobrym sposobem na sprawdzenie jakości wybranego środka mocującego jest jego przetestowanie w różnych warunkach.

Testy zgodne z wytycznymi międzynarodowego stowarzyszenia FINAT realizowane w laboratorium Etisoft pozwalają nam sprawdzić właściwości danego kleju. Badamy wówczas podatność na odrywanie etykiety pod różnymi kątami, prowadzimy test odklejenia od podkładu przy różnych prędkościach, a także sprawdzamy przyczepność początkową i odporność na ścinanie. Pozwala nam to skutecznie określić, jaki rodzaj kleju do etykiet będzie odpowiedni dla naszego klienta – tłumaczy Mariusz Bielecki.

Przetestowanie kleju w różnych warunkach skutecznie pomaga w wyborze najlepszego kleju do danego typu etykiet. Stanowi również doskonały sposób na uniknięcie problemów związanych z ich trwałością oraz estetyką.

Dowiedz się więcej o PR

Istotą pracy public relations jest komunikowanie. To sztuka utrzymywania korzystnych relacji pomiędzy organizacją a otoczeniem. To budowanie zainteresowania i zaufania do organizacji. To opowiadanie historii, które mają zapadać w pamięć odbiorców i wpływać na ich oceny oraz podejmowane decyzje. To opisywanie i tłumaczenie produktów lub usług dostępnych na rynku. PR w firmie jest częścią rodziny złożonej z zarządu (lub właścicieli), marketingu i handlu.

Czas i scenariusz działań

PR-owcy wiedzą, jak zdobywać przychylność otoczenia i współpracować z nim – społecznością, władzami i dziennikarzami. Zawsze szukają sposobu jak zaistnieć w oficjalnych mediach, a także w kanałach prowadzonych przez pasjonatów – forach, grupach i social mediach. Publikacje, wzmianki, wywiady etc. muszą być wynikiem wyznaczonych celów komunikacyjnych i strategicznych firmy, a nie przypadkowym opisem lub tym bardziej negatywną opinią. Dlatego błędem jest powtarzanie frazy: Nieważne, co o tobie mówią, ważne, by mówili.

Przewagą są relacje

PR to wiele spotkań i „podań ręki” (PR is giving a hand). To nie tylko bezpośrednie wystąpienie PR-owca jako rzecznika. To przede wszystkim szukanie i eksponowanie ekspertów poruszających nowe tematy w dyskusji publicznej. Tak pomagamy firmie zaistnieć w mediach i internecie. Szczególnie przez ogłoszenie nowych danych rynkowych, trendów lub opinii o produktach. W sposób nienachalny, ekspercki i dopasowany do odbiorców.

Obserwowanie marki i otoczenia

Specjaliści PR zabezpieczają także firmę przed zagrożeniami wizerunkowymi, które wpływają często na zmniejszenie dochodów i udziału w rynku. Plotka, dezinformacja lub fake news może podkopać wiarygodność firm. Dlatego sporo uwagi poświęca się na słuchanie i obserwowanie tego, co dzieje się wokół (monitoring i analiza sytuacji).

Przyszłość PR-u?

W Polsce w ciągu kolejnych 10 lat, część specjalistów PR może zdobyć rolę zaufanego doradcy, a nie tylko managera informacji. To wymaga od nich lepszej znajomości przedsiębiorstwa i danej branży. Bo komunikacja jest ściśle połączona z biznesem. PR nie jest dodatkiem, promocją – ale stanowi istotny czynnik wielu procesów.
Komunikacja idei czy produktu nie jest łatwym zadaniem. Może napotkać wiele utrudnień i niespodzianek, dlatego specjalista PR towarzyszy wielu działaniom np. są to spotkania projektowe, grupy robocze, prace nad budżetem i strategią firmy. To zarówno działania strategiczne i operacyjne.

PUBLIC RELATIONS

Notatka prasowa to krótki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym. Jego zadaniem jest powiadomienie odbiorców o jakimś wydarzeniu, usłudze, produkcie, ewentualnie podanie dodatkowych informacji dotyczących tematu. Za pomocą artykułów opublikowanych na bazie notatki możemy budować naszą markę w mediach. Ale aby ktokolwiek chciał ją opublikować, notatka powinna być obiektywna, zwięzła, konkretna, przejrzysta, a przede wszystkim – ciekawa.

Podstawową umiejętnością, jaką powinna wykazać się osoba pisząca notatkę, jest zdolność informowania, przekazywania innym faktów na dany temat. Notatka powinna składać się z tytułu, ewentualnie podtytułów, lidu (pierwszy akapit po tytule zawierający w 2-3 zdaniach najważniejsze informacje), korpusu (kolejnych akapitów).

Wielu PR-owców zapomina, że notatka prasowa to nie artykuł sponsorowany. Powinniśmy wcielić się w rolę dziennikarza i napisać tekst jak najbardziej obiektywny i popierany faktami. Ważne, aby był także zwięzły i zawierał same konkrety bez tak zwanego lania wody.
Nie możemy zapomnieć o prawidłowym formatowaniu. Artykuł musi posiadać chwytliwy tytuł, akapity i śródtytuły. Zwróćmy uwagę na błędy stylistyczne i ortograficzne. Dzięki temu artykuł łatwiej się czyta i dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo, że dziennikarz w ogóle spojrzy na nasza pracę.
Wiele redakcji publikuje tylko takie teksty, które od razu, bez żadnych poprawek i przeróbek nadają się do druku. Dlatego tak ważne napisanie jest dobrej notatki prasowej, która nie będzie wymagać dodatkowej pracy dziennikarza.
Tytuł notatki musi być ciekawy i nie powinien zawierać nazwy firmy. W całym tekście zwróćmy uwagę na to, aby używać jak najmniej wersalików i wykrzykników.

Informacje dla prasy powinny także spełnić jeden podstawowy warunek – być informacją. Nasz komunikat musi być merytoryczny i konkretny, nieść wiedzę na dany temat, a nie odwoływać się do emocji.

Poniżej przedstawimy ci najważniejsze zasady, których musisz przestrzegać tworząc notatkę prasową.

  1. Zasada odwróconej piramidy. Jak w większości tekstów prasowych, tak i w notatce należy przestrzegać zasady odwróconej piramidy – najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku tekstu, zaś wątki poboczne – na końcu.
  2. Rozpocznij od chwytliwego, interesującego tytułu. W leadzie przekaż najistotniejsze informacje, napisz, czego przede wszystkim dotyczy notatka. W pierwszych akapitach poinformuj co się wydarzyło (lub będzie się działo), kiedy i gdzie. To miejsce na podstawowe informacje o wydarzeniu. W dalszej kolejności zamieść wypowiedź osoby, którą z różnych względów uznasz za ważną – może to być szef firmy, osoba odpowiedzialna za organizację wydarzenia lub ekspert branżowy. Następnie możesz zamieścić bardziej szczegółowy opis wydarzenia, dodatkowe wypowiedzi, kontekst wydarzenia, jego przewidywane skutki itp.
  3. Selekcjonuj informacje. Wybierz do notatki tylko takie informacje, które twoim zdaniem okażą się dla dziennikarza najważniejsze. Unikaj zbyt rozbudowanych opisów, trzymaj się zasady “minimum słów – maksimum treści”. Pamiętaj o tym, aby informacje były aktualne i co najważniejsze – prawdziwe. Nie zamieszczaj w notatce prasowej niesprawdzonych danych.
  4. Zachowaj obiektywność. Staraj się omijać pełne emfazy opisy “najlepszej firmy na rynku, niekwestionowanego lidera swojej branży w całej galaktyce” itp. Skup się na konkretnych danych. Pomyśl, jak możesz uwiarygodnić to, o czym piszesz – czy będą to konkretne liczby, czy może wypowiedzi ekspertów? Unikaj promocji – notatka to tekst prasowy, a nie komunikat reklamowy.
  5. Zadbaj o odpowiednią formę. Pamiętaj, że notatka powinna mieć określoną długość – można spotkać opinie, że nie może ona przekraczać długością dwóch stron A4, jednak o ile to możliwe, postaraj się zmieścić ją na jednej. Jeśli notatka jest dłuższa, stosuj interesujące i zachęcające do dalszej lektury śródtytuły.
  6. Postaraj się o to, aby tekst był przejrzysty graficznie, nie przesadzaj też z wielkimi literami i wykrzyknikami.
  7. Zwracaj uwagę na błędy. Choć wydaje się to truizmem, sprawdź notatkę jeszcze raz przed jej wysłaniem, aby wychwycić ewentualne błędy.
  8. Dodawaj multimedia. Dołącz do swojej notatki zdjęcia z wydarzenia, materiały wideo, pliki audio z wypowiedziami osób na temat wydarzenia itp. Media bardzo chętnie przyjmują takie materiały i dołączają do publikowanych notatek. To oczywistość, jednak zadbaj o wysoką jakość dodawanych do notatki multimediów.
  9. Pozostaw namiary. W mailu, do którego dołączasz  notatkę lub w samej notatce, zamieść kontakt do siebie lub/i innej osoby, na wypadek, gdyby dziennikarze chcieli uzyskać więcej informacji o konkretnym wydarzeniu.

Warto wiedzieć

Odbiorcą działań public relations jest każdy, kto w bezpośredni lub pośredni sposób znajduje się w otoczeniu zewnętrznym lub wewnętrznym danej organizacji.

I tak w grupie wewnętrznych adresatów działań PR znajdą się: kierownictwo przedsiębiorstwa (zarząd, rada nadzorcza, menedżerowie każdego szczebla), ale też pracownicy, związki zawodowe, akcjonariusze. Drugą grupę odbiorców działań public relations tworzą przede wszystkim klienci firmy, ale także wszystkie instytucje i organizacje związane z jej działalnością.

Zewnętrzne działania public relations mają docierać między innymi do przedstawicieli mediów, polityki, do konkurencji, sąsiadów – jednym słowem do tych, którzy w jakikolwiek sposób powiązani są z profilem działań prowadzonych przez daną instytucję czy przedsiębiorstwo.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*