Kleić, ale czym? Rodzaje kleju w etykietach

Kleje do etykiet muszą zostać dobrane do rodzaju powierzchni oraz środowiska, w jakim będzie funkcjonować dana etykieta.  Wymagana jest odpowiednia trwałość oraz zachowanie własności w różnych warunkach otoczenia. Wybór właściwej substancji klejącej ma znaczący wpływ na końcową jakość połączenia i co najważniejsze, zawsze wymaga indywidualnego podejścia.

Polska norma PN-EN 923:2008 określa klej jako substancję niemetaliczną zdolną do łączenia materiałów poprzez trwałe zespolenie ich powierzchni (adhezja) i zachowanie wytrzymałości połączenia siłami wewnętrznymi (kohezja). Zgodnie z definicją prawidłowy proces klejenia ma więc na celu wykonanie silnego – a przede wszystkim – trwałego połączenia.

Klej kauczukowy, akrylowy i silikonowy – jak działają?

Do klejenia etykiet wykorzystuje się najczęściej kleje oparte na działaniu jednej z trzech substancji: kauczuku, akrylu lub silikonu.

Wspomniane polimery wykazują się zróżnicowaną adhezją mającą wpływ na trwałość połączenia etykiety z podłożem i możliwość jego łatwego rozłączenia. Na tej podstawie dzielimy kleje na łatwoodlepne i trwałe – tłumaczy Mariusz Bielecki, Młodszy Menedżer Produktu w Etisoft.

Klej kauczukowy charakteryzuje się wysoką adhezją początkową. Oznacza to, że od samego początku kontaktu z podłożem wykazuje bardzo silną przyczepność, która w niewielkim stopniu rośnie z czasem. Dodatkowo cechuje się dobrą kleistością i odpornością na rozpuszczalniki oraz chemikalia, a także doskonałą odpornością na wilgoć. Takie właściwości zachowuje w szerokim zakresie temperatur. Ze względu na silne własności mocujące oraz możliwość łączenia nawet najbardziej wymagających materiałów jest to jeden z często stosowanych klejów do etykiet.

Klej akrylowy, w przeciwieństwie do kleju kauczukowego, charakteryzuje się znacznym wzrostem adhezji wraz z upływem czasu. Wykazuje dobrą przyczepność do większości powierzchni, stąd jest jedną z popularnych substancji wykorzystywanych do klejenia etykiet. Wykazuje lepszą wytrzymałość na ścinanie i większą odporność na wpływ rozpuszczalników, a także cechuje się znacznie lepszą odpornością na promieniowanie UV, starzenie i temperaturę – swoje własności zachowuje w szerokim zakresie temperatur.

Elastyczny i wykorzystywany do uszczelniania klej silikonowy to najmniej popularne rozwiązanie wykorzystywane w ekstremalnych warunkach. Silikon cechuje się doskonałą odpornością na wysokie temperatury (nawet do 260°C), wilgoć czy działanie rozpuszczalników. Stosuje się, gdy warunki otoczenia lub typ powierzchni znacznie przekraczają możliwości typowych substancji klejących.

Jak dobrać odpowiedni klej do etykiet?

Klej do etykiet powinien zostać dobrany do właściwości, jakich oczekujemy od danego mocowania. Dlatego przy wyborze substancji należy wziąć pod uwagę kluczowe kwestie takie jak: trwałość aplikacji, rodzaj podłoża, warunki otoczenia, warunki aplikacji czy też wymagane certyfikaty.

Niektóre etykiety – na przykład logistyczne – muszą być trwale przymocowane do podłoża. W takich przypadkach stosuje się kleje mocne i trwałe o wysokiej adhezji początkowej.

Dla odmiany, etykiety marketingowe powinny sprawnie odklejać się od powierzchni produktu, nie pozostawiając resztek kleju wpływających negatywnie na jego estetykę. Innym kryterium doboru jest rodzaj podłoża. Powierzchnia może być gładka i bez skazy, albo chropowata czy zanieczyszczona. Znaczenie ma również rodzaj materiału – czy będzie to szkło, plastik, papier, metal lub inne tworzywo.

Kolejną kwestią są warunki użytkowania etykiety. Wilgotne, gorące środowisko może wpływać niszcząco na substancję klejącą. Szczególne warunki potwierdzone odpowiednimi certyfikatami musi też spełniać klej przeznaczony do kontaktu z żywnością.

Jak sprawdzić, czy klej działa poprawnie?

Dobór odpowiedniego kleju do etykiet wymaga indywidualnego podejścia. Dobrym sposobem na sprawdzenie jakości wybranego środka mocującego jest jego przetestowanie w różnych warunkach.

Testy zgodne z wytycznymi międzynarodowego stowarzyszenia FINAT realizowane w laboratorium Etisoft pozwalają nam sprawdzić właściwości danego kleju. Badamy wówczas podatność na odrywanie etykiety pod różnymi kątami, prowadzimy test odklejenia od podkładu przy różnych prędkościach, a także sprawdzamy przyczepność początkową i odporność na ścinanie. Pozwala nam to skutecznie określić, jaki rodzaj kleju do etykiet będzie odpowiedni dla naszego klienta – tłumaczy Mariusz Bielecki.

Przetestowanie kleju w różnych warunkach skutecznie pomaga w wyborze najlepszego kleju do danego typu etykiet. Stanowi również doskonały sposób na uniknięcie problemów związanych z ich trwałością oraz estetyką.

Dowiedz się więcej o PR

Etyka jest jedną z podstawowych reguł prawdziwego PR, o którym należy pamiętać jako o narzędziu z jednej strony twórczym, z drugiej – mogącym działać destruktywnie (potocznie mówi się wówczas o „czarnym PR-ze“ – więcej w tekście „Czym jest czarny PR?“). Konsultanci agencji PR w swoich działaniach powinni kierować się interesem publicznym, a ich celem ma być budowanie zaufania do organizacji.

Etykę w public relations można próbować zdefiniować w kilku podstawowych zasadach, z których wiele znajdziemy w licznych kodeksach przyjętych przez członków organizacji i stowarzyszeń branży PR.

Są to także zasady bliskie ekspertom PRIMO:

  • Stawiamy na uczciwość i rzetelność wobec naszych Klientów i adresatów działań public relations;
  • Mówimy prawdę i nie rozpowszechniamy nieprawdziwych informacji;
  • Nie podejmujemy działań, które mogą przynieść szkodę organizacji, na rzecz której realizujemy zadania PR;
  • Jeśli doradzamy przedsiębiorstwom działającym w ramach jednej branży, to reprezentujemy interesy tylko tych organizacji, których działania nie pozostają w sprzeczności lub nie stanowią wzajemnej konkurencji;
  • Dbamy o tajemnice obecnych i byłych Klientów naszej agencji oraz o ich dobra osobiste;
  • Dbałość o dobra osobiste dotyczy także współpracowników naszych Klientów oraz  adresatów działań public relations;
  • W relacjach z dziennikarzami zachowujemy profesjonalizm – dostarczamy materiały prasowe opracowane według naszej najlepszej wiedzy i zgodne ze sztuką dziennikarską, zachowując jednocześnie prawo do zgodnego z prawem zakupu powierzchni reklamowej.

PUBLIC RELATIONS

Notatka prasowa to krótki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym. Jego zadaniem jest powiadomienie odbiorców o jakimś wydarzeniu, usłudze, produkcie, ewentualnie podanie dodatkowych informacji dotyczących tematu. Za pomocą artykułów opublikowanych na bazie notatki możemy budować naszą markę w mediach. Ale aby ktokolwiek chciał ją opublikować, notatka powinna być obiektywna, zwięzła, konkretna, przejrzysta, a przede wszystkim – ciekawa.

Podstawową umiejętnością, jaką powinna wykazać się osoba pisząca notatkę, jest zdolność informowania, przekazywania innym faktów na dany temat. Notatka powinna składać się z tytułu, ewentualnie podtytułów, lidu (pierwszy akapit po tytule zawierający w 2-3 zdaniach najważniejsze informacje), korpusu (kolejnych akapitów).

Wielu PR-owców zapomina, że notatka prasowa to nie artykuł sponsorowany. Powinniśmy wcielić się w rolę dziennikarza i napisać tekst jak najbardziej obiektywny i popierany faktami. Ważne, aby był także zwięzły i zawierał same konkrety bez tak zwanego lania wody.
Nie możemy zapomnieć o prawidłowym formatowaniu. Artykuł musi posiadać chwytliwy tytuł, akapity i śródtytuły. Zwróćmy uwagę na błędy stylistyczne i ortograficzne. Dzięki temu artykuł łatwiej się czyta i dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo, że dziennikarz w ogóle spojrzy na nasza pracę.
Wiele redakcji publikuje tylko takie teksty, które od razu, bez żadnych poprawek i przeróbek nadają się do druku. Dlatego tak ważne napisanie jest dobrej notatki prasowej, która nie będzie wymagać dodatkowej pracy dziennikarza.
Tytuł notatki musi być ciekawy i nie powinien zawierać nazwy firmy. W całym tekście zwróćmy uwagę na to, aby używać jak najmniej wersalików i wykrzykników.

Informacje dla prasy powinny także spełnić jeden podstawowy warunek – być informacją. Nasz komunikat musi być merytoryczny i konkretny, nieść wiedzę na dany temat, a nie odwoływać się do emocji.

Poniżej przedstawimy ci najważniejsze zasady, których musisz przestrzegać tworząc notatkę prasową.

  1. Zasada odwróconej piramidy. Jak w większości tekstów prasowych, tak i w notatce należy przestrzegać zasady odwróconej piramidy – najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku tekstu, zaś wątki poboczne – na końcu.
  2. Rozpocznij od chwytliwego, interesującego tytułu. W leadzie przekaż najistotniejsze informacje, napisz, czego przede wszystkim dotyczy notatka. W pierwszych akapitach poinformuj co się wydarzyło (lub będzie się działo), kiedy i gdzie. To miejsce na podstawowe informacje o wydarzeniu. W dalszej kolejności zamieść wypowiedź osoby, którą z różnych względów uznasz za ważną – może to być szef firmy, osoba odpowiedzialna za organizację wydarzenia lub ekspert branżowy. Następnie możesz zamieścić bardziej szczegółowy opis wydarzenia, dodatkowe wypowiedzi, kontekst wydarzenia, jego przewidywane skutki itp.
  3. Selekcjonuj informacje. Wybierz do notatki tylko takie informacje, które twoim zdaniem okażą się dla dziennikarza najważniejsze. Unikaj zbyt rozbudowanych opisów, trzymaj się zasady “minimum słów – maksimum treści”. Pamiętaj o tym, aby informacje były aktualne i co najważniejsze – prawdziwe. Nie zamieszczaj w notatce prasowej niesprawdzonych danych.
  4. Zachowaj obiektywność. Staraj się omijać pełne emfazy opisy “najlepszej firmy na rynku, niekwestionowanego lidera swojej branży w całej galaktyce” itp. Skup się na konkretnych danych. Pomyśl, jak możesz uwiarygodnić to, o czym piszesz – czy będą to konkretne liczby, czy może wypowiedzi ekspertów? Unikaj promocji – notatka to tekst prasowy, a nie komunikat reklamowy.
  5. Zadbaj o odpowiednią formę. Pamiętaj, że notatka powinna mieć określoną długość – można spotkać opinie, że nie może ona przekraczać długością dwóch stron A4, jednak o ile to możliwe, postaraj się zmieścić ją na jednej. Jeśli notatka jest dłuższa, stosuj interesujące i zachęcające do dalszej lektury śródtytuły.
  6. Postaraj się o to, aby tekst był przejrzysty graficznie, nie przesadzaj też z wielkimi literami i wykrzyknikami.
  7. Zwracaj uwagę na błędy. Choć wydaje się to truizmem, sprawdź notatkę jeszcze raz przed jej wysłaniem, aby wychwycić ewentualne błędy.
  8. Dodawaj multimedia. Dołącz do swojej notatki zdjęcia z wydarzenia, materiały wideo, pliki audio z wypowiedziami osób na temat wydarzenia itp. Media bardzo chętnie przyjmują takie materiały i dołączają do publikowanych notatek. To oczywistość, jednak zadbaj o wysoką jakość dodawanych do notatki multimediów.
  9. Pozostaw namiary. W mailu, do którego dołączasz  notatkę lub w samej notatce, zamieść kontakt do siebie lub/i innej osoby, na wypadek, gdyby dziennikarze chcieli uzyskać więcej informacji o konkretnym wydarzeniu.

Warto wiedzieć

Działań public relations nie można oceniać według ujednoliconej miary. Procesy, jakie zachodzą przy realizacji strategii działań komunikacyjnych, są wszechstronne i bardzo zróżnicowane, a zatem ich ewaluacja (czyli ocena efektywności) bywa skomplikowana i kosztowna.

Aby prawidłowo zmierzyć efekty public relations, odpowiednie czynności należy więc planować już na etapie przygotowania kampanii. Kampania taka musi mieć mierzalne cele, określone w taki sposób, by można było ocenić później, czy i w jakim stopniu zostały one osiągnięte.

Efektem działań PR mogą być na przykład:

  • zmiana postrzegania organizacji przez jej otoczenie,
  • przekonanie opinii publicznej do swoich racji,
  • zdobycie zaufania lokalnej społeczności,
  • zbudowanie pożądanego wizerunku danej organizacji, jej rozpoznawalności.

Aby je osiągnąć, agencja formułuje cele operacyjne – analizuje sytuację w przedsiębiorstwie i rekomenduje, jak ją zmienić. Dzięki takiej analizie agencja PR może wskazać braki w komunikacji i sformułować koncepcję działań, która te braki wyeliminuje. Agencja przedstawia organizacji konkretne projekty oraz definiuje sposób mierzenia ich efektywności.

Przedmiotem pomiaru efektywności działań public relations mogą być także:

  • stopień zrozumienia danej problematyki (badania przeprowadzone „przed” i „po” kampanii pokażą, w jakim zakresie odbiorcy działań PR zrozumieli przekazy sformułowane przez organizację),
  • zainteresowanie tematyką przedstawianą przez organizację,
  • satysfakcja i akceptacja dla prowadzonych przez organizację działań.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*