Firma Günthart Polska, producent wyrobów czekoladowych, składników do ciast oraz produktów marcepanowych ze wsparciem Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka planuje inwestycję na poziomie 18 mln zł. W nowej hali na terenie Złotoryi zatrudnienie znajdzie w końcowym etapie nawet 250 osób, w większości będą to kobiety. Jednym z czynników przyciągających do podjęcia współpracy z LSSE była możliwość skorzystania z ulgi podatkowej.
Günthart Polska pochodzi z działającej ponad 70 lat firmy rodzinnej Günthart z siedzibą w niemieckim Hochentengen am Rein i od blisko 40 lat w Tajlandii posiada zakład produkcyjny, gdzie zatrudnia blisko 700 osób. W Polsce spółka obecna jest od roku 2021, od samego początku silnie wspiera rozwój regionu, tworząc atrakcyjne miejsca pracy, w szczególności dla kobiet. Obecnie zatrudnia 40 osób, ale wkrótce ta liczba mocno wzrośnie.
– Znakiem rozpoznawczym Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest branża automotive. Jednak każda kolejna nowa inwestycja związana z branżą spożywczą jest jasnym sygnałem, że ona również u nas funkcjonuje. W zeszłym roku do grona inwestorów dołączył potężny światowy koncern PepsiCo, który buduje fabrykę przekąsek, a tym razem zapowiada się naprawdę słodka współpraca – w Złotoryi będą produkowane dekoracje cukiernicze, prezenty czekoladowe i produkty z marcepanu. Myślę, że ważne jest to, że oprócz dużych inwestycji, z dobrych lokalizacji i ulg strefowych korzystają również te nieco mniejsze podmioty, a nawet firmy rodzinne, z różnych branż – mówi Przemysław Bożek, prezes Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
– Mamy plan przeniesienia całej produkcji marcepanowej do Złotoryi. Robimy to krok po kroku. Dzięki wsparciu Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej możemy ruszyć z kolejnym etapem naszej inwestycji. Pierwszym była możliwość sprawdzenia hali w Złotoryi, jak to faktycznie będzie funkcjonowało w Polsce, a funkcjonuje naprawdę świetnie. Była to bardzo dobra decyzja, dlatego na pewno będziemy się tutaj rozwijać. Nasza firma to nowe miejsca pracy, przede wszystkim dla kobiet, z tego względu, że profil produkcyjny wymaga delikatności i estetyki. Skupiamy się na kobietach, które będą stanowić nawet 85% pracowników. Obecnie pracuje u nas 40 osób, w tym 30 produkcyjnych. Przy pierwszym etapie budowy hali, chcemy pozyskać jeszcze ok. 70 osób. Docelowo myślimy o zatrudnieniu 200-250 nowych pracowników – dodaje Natalia Günthart, współwłaścicielka Günthart Polska.
Nowo planowana inwestycja polegać będzie na budowie od podstaw zakładu produkcyjnego wraz z kompletną linią dla wysokiej jakości wyrobów marcepanowych i cukrowych. Firma planuje także zwiększyć swój potencjał rynkowy wprowadzając produkty na rynki: słowacki, czeski, a przede wszystkim polski, co umożliwi atrakcyjna lokalizacja na Dolnym Śląsku.
***
Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna – działa w południowo-zachodniej Polsce, na terenie województwa dolnośląskiego, jednego z najdynamiczniej rozwijających się obszarów w Polsce. W 2022 r. przypada 25-lecie istnienia spółki. LSSE do dziś to 77 inwestorów z wielu zakątków świata, blisko 1,4 tys. ha terenów inwestycyjnych. Ponad 12 mld zł inwestycji i – przede wszystkim – blisko 20 tys. miejsc pracy, aż dwukrotnie więcej niż inwestorzy planowali.
Notatka prasowa to krótki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym. Jego zadaniem jest powiadomienie odbiorców o jakimś wydarzeniu, usłudze, produkcie, ewentualnie podanie dodatkowych informacji dotyczących tematu. Za pomocą artykułów opublikowanych na bazie notatki możemy budować naszą markę w mediach. Ale aby ktokolwiek chciał ją opublikować, notatka powinna być obiektywna, zwięzła, konkretna, przejrzysta, a przede wszystkim – ciekawa.
Podstawową umiejętnością, jaką powinna wykazać się osoba pisząca notatkę, jest zdolność informowania, przekazywania innym faktów na dany temat. Notatka powinna składać się z tytułu, ewentualnie podtytułów, lidu (pierwszy akapit po tytule zawierający w 2-3 zdaniach najważniejsze informacje), korpusu (kolejnych akapitów).
Wielu PR-owców zapomina, że notatka prasowa to nie artykuł sponsorowany. Powinniśmy wcielić się w rolę dziennikarza i napisać tekst jak najbardziej obiektywny i popierany faktami. Ważne, aby był także zwięzły i zawierał same konkrety bez tak zwanego lania wody.
Nie możemy zapomnieć o prawidłowym formatowaniu. Artykuł musi posiadać chwytliwy tytuł, akapity i śródtytuły. Zwróćmy uwagę na błędy stylistyczne i ortograficzne. Dzięki temu artykuł łatwiej się czyta i dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo, że dziennikarz w ogóle spojrzy na nasza pracę.
Wiele redakcji publikuje tylko takie teksty, które od razu, bez żadnych poprawek i przeróbek nadają się do druku. Dlatego tak ważne napisanie jest dobrej notatki prasowej, która nie będzie wymagać dodatkowej pracy dziennikarza.
Tytuł notatki musi być ciekawy i nie powinien zawierać nazwy firmy. W całym tekście zwróćmy uwagę na to, aby używać jak najmniej wersalików i wykrzykników.
Informacje dla prasy powinny także spełnić jeden podstawowy warunek – być informacją. Nasz komunikat musi być merytoryczny i konkretny, nieść wiedzę na dany temat, a nie odwoływać się do emocji.
Poniżej przedstawimy ci najważniejsze zasady, których musisz przestrzegać tworząc notatkę prasową.
- Zasada odwróconej piramidy. Jak w większości tekstów prasowych, tak i w notatce należy przestrzegać zasady odwróconej piramidy – najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku tekstu, zaś wątki poboczne – na końcu.
- Rozpocznij od chwytliwego, interesującego tytułu. W leadzie przekaż najistotniejsze informacje, napisz, czego przede wszystkim dotyczy notatka. W pierwszych akapitach poinformuj co się wydarzyło (lub będzie się działo), kiedy i gdzie. To miejsce na podstawowe informacje o wydarzeniu. W dalszej kolejności zamieść wypowiedź osoby, którą z różnych względów uznasz za ważną – może to być szef firmy, osoba odpowiedzialna za organizację wydarzenia lub ekspert branżowy. Następnie możesz zamieścić bardziej szczegółowy opis wydarzenia, dodatkowe wypowiedzi, kontekst wydarzenia, jego przewidywane skutki itp.
- Selekcjonuj informacje. Wybierz do notatki tylko takie informacje, które twoim zdaniem okażą się dla dziennikarza najważniejsze. Unikaj zbyt rozbudowanych opisów, trzymaj się zasady “minimum słów – maksimum treści”. Pamiętaj o tym, aby informacje były aktualne i co najważniejsze – prawdziwe. Nie zamieszczaj w notatce prasowej niesprawdzonych danych.
- Zachowaj obiektywność. Staraj się omijać pełne emfazy opisy “najlepszej firmy na rynku, niekwestionowanego lidera swojej branży w całej galaktyce” itp. Skup się na konkretnych danych. Pomyśl, jak możesz uwiarygodnić to, o czym piszesz – czy będą to konkretne liczby, czy może wypowiedzi ekspertów? Unikaj promocji – notatka to tekst prasowy, a nie komunikat reklamowy.
- Zadbaj o odpowiednią formę. Pamiętaj, że notatka powinna mieć określoną długość – można spotkać opinie, że nie może ona przekraczać długością dwóch stron A4, jednak o ile to możliwe, postaraj się zmieścić ją na jednej. Jeśli notatka jest dłuższa, stosuj interesujące i zachęcające do dalszej lektury śródtytuły.
- Postaraj się o to, aby tekst był przejrzysty graficznie, nie przesadzaj też z wielkimi literami i wykrzyknikami.
- Zwracaj uwagę na błędy. Choć wydaje się to truizmem, sprawdź notatkę jeszcze raz przed jej wysłaniem, aby wychwycić ewentualne błędy.
- Dodawaj multimedia. Dołącz do swojej notatki zdjęcia z wydarzenia, materiały wideo, pliki audio z wypowiedziami osób na temat wydarzenia itp. Media bardzo chętnie przyjmują takie materiały i dołączają do publikowanych notatek. To oczywistość, jednak zadbaj o wysoką jakość dodawanych do notatki multimediów.
- Pozostaw namiary. W mailu, do którego dołączasz notatkę lub w samej notatce, zamieść kontakt do siebie lub/i innej osoby, na wypadek, gdyby dziennikarze chcieli uzyskać więcej informacji o konkretnym wydarzeniu.
Leave a comment