Przy Bonarce stanął dom dla blisko 250 tys. pszczół

Pasieka Miodna Bonarka liczy 5 uli, w których zamieszkało ok. 250 tys. pszczół łagodnej rasy kraińskiej, linia Galicja. Aby dostarczyć pszczołom kwiatów bogatych w pyłek i nektar, wokół została zaaranżowana również łąka kwietna. Pasieka powstała w ramach kampanii „Ratujemy pszczoły. Razem”, której celem jest edukowanie, jak ważną rolę odgrywają te pożyteczne owady w życiu człowieka oraz jak duże jest ich znaczenia dla środowiska.  Pasieka Miodna Bonarka będzie prowadzona przez Akademię Pszczelarza.

W Polsce występuje 470 gatunków pszczół. Pracowitym owadom zawdzięczamy produkcję 1/3 światowej żywności. Szacuje się, że zapylają one aż 71 ze 100 gatunków roślin uprawnych, dzięki nim delektujemy się aż 4000 odmian warzyw i wieloma owocami, dlatego ich rola w ekosystemie jest tak ważna. Przenosząc pyłek z kwiatów, owady te umożliwiają zachowanie bioróżnorodności i kontrolę erozji gleb. W przypadku upraw sadowniczych, zapylanie przez nich roślin zwiększa plony nawet o 80%.

Pasieka Miodna Bonarka została ustawiona na zielonym wale w bezpiecznej odległości, przy oczku wodnym znajdującym się między CH Bonarka, a budynkami sąsiadujących biurowców. Przy Bonarce została również zaaranżowana łąka kwietna w taki sposób, by dostarczyć pszczołom kwiatów bogatych w pyłek i nektar. Również liczne tereny zielone okalające centrum tworzą przyjazne pszczołom środowisko. Pszczoły zamieszkujące pasiekę to pszczoły rasy kraińskiej, selekcjonowane w kierunku wysokiej łagodności. Nadają się do przydomowych pasiek również na terenach miejskich.

Pasieki miejskie prowadzone przez doświadczonych pszczelarzy nie stanowią zagrożenia dla mieszkańców. Ich celem jest zwracanie uwagi na znaczenie roli pszczoły miodnej w naszym życiu. Tego typu pasieki często prowokują do poszukiwania informacji na temat pszczół, wzbudzają zainteresowanie i dyskusję przez co mają duże znaczenie edukacyjnemówi Monika Leleń z Akademii Pszczelarza.

– Założenie Pasieki Miodnej Bonarka jest kontynuacją szeregu działań prowadzonych od kilku lat przez właściciela obiektu, które zmierzają do zwiększenia bioróżnorodności na terenach otaczających centrum. W zeszłym roku przygotowując się do tego przedsięwzięcia, została założona również łąka kwietna z systemem nawadniającym, który obejmuje praktycznie całość zieleni wokół obiektu. Na dachu galerii stanęły donice z roślinami miododajnymi, a wiosną tego roku wykonane zostały kolejne nasadzenia na terenach zielonych w pobliżu zakładanej pasieki. Sama lokalizacja pasieki również nie była przypadkowa. Jest to zielony teren na przewyższeniu okalający zbiornik retencyjny, który również w tym roku został kompleksowo zmodernizowany – łącznie z okoliczną zielenią i systemem napowietrzającym. Całość realizowana jest w ramach polityki środowiskowej Nepi Rockcastle, w efekcie której Bonarka jest obiektem m.in. posiadającym certyfikat Breeam-in-Use na poziomie Excellent, w zakresie którego był wdrażany szereg podobnych inicjatyw m.in. hotele dla owadów czy zakładanie miejsc lęgowych dla ptaków – powiedział Jakub Zdebelak, dyrektor CH Bonarka.

Jakość i skalę wprowadzanych przez CH Bonarka rozwiązań w obszarze zrównoważonego rozwoju potwierdza certyfikat ekologiczny BREEM in Use z oceną „excellent”. Ta wysoka ocena oznacza realizację zrównoważonych założeń w co najmniej 70% – pozycjonuje centrum w czołówce najbardziej przyjaznych środowisku i ludziom centrów handlowych w Polsce.

W ramach kampanii „Ratujemy pszczoły. Razem” centra handlowe NEPI Rockcastle opiekują się ponad milionem pszczół, które mieszkają w 7 pasiekach złożonych z 31 uli.

Więcej informacji można znaleźć na stronie https://www.cowulubzyczy.pl oraz w mediach społecznościowych CH Bonarka.

***

Bonarka to wielofunkcyjne centrum miejskie, powstałe na obszarze 19 ha poprzemysłowych terenów dawnych zakładów chemicznych w krakowskiej dzielnicy Podgórze. Na ponad 92 tys. m² powierzchni użytkowej znajduje się 230 punktów handlowo-usługowych i restauracji, w tym Auchan, Media Expert, TK Maxx oraz kino Cinema City – jeden z największych multipleksów kinowych w Polsce. Do dyspozycji klientów jest bezpłatny parking, mogący pomieścić 3200 samochodów. Ponadto na terenie Bonarki znajduje się jeden z pierwszych na świecie ośrodków edukacyjno-wychowawczych w centrum handlowym: „Siemacha Spot”.

Właścicielem Bonarki jest NEPI Rockcastle Sp. z o.o. a zarządcą Apsys Polska S.A.

Więcej na https://www.bonarkacitycenter.pl/

Dowiedz się więcej o PR

Określanie celów public relations musi bazować na dwóch elementach:

  • misji organizacji – czyli odpowiedzi na pytanie, po co ona istnieje, jakie potrzeby chce zaspokajać, w jaki sposób to robi. Może to być zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług, troska o środowisko naturalne czy wysoki poziom obsługi klienta;
  • celach organizacyjnych – wyznaczonych dla organizacji na okres, dla którego planujemy działania public relations. Na ich na ich podstawie trzeba wyznaczyć cele działań PR. Cel działań PR jest zawsze wtórny wobec celu organizacyjnego.

Cele public relations można podzielić na trzy rodzaje: strategiczne, operacyjne i taktyczne. Pierwszy typ celów wiąże się z ogólnym kierunkiem działań PR, drugi – doprecyzowuje cele strategiczne tak, aby można było je zmierzyć, trzeci typ jest stosowany w przypadku złożonych strategii działań PR, którą dzieli się na odrębne programy działań do różnych grup docelowych. Innymi słowy: cele strategiczne wskazują kierunek, cele operacyjne pozwalają sprecyzować orientację.

Cele PR działań PR powinny być ściśle związane z celami działań organizacyjnych. Ich wyznaczenie pomaga w ukierunkowaniu działań PR. Dobre wyznaczenie celów PR nie tylko pomoże wybrać najbardziej odpowiednie narzędzia public relations, ale również ułatwi pomiar skuteczności działań. Dlatego zachęcamy Cię do ich starannego i sformułowania. 

PUBLIC RELATIONS

Notatka prasowa to krótki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym. Jego zadaniem jest powiadomienie odbiorców o jakimś wydarzeniu, usłudze, produkcie, ewentualnie podanie dodatkowych informacji dotyczących tematu. Za pomocą artykułów opublikowanych na bazie notatki możemy budować naszą markę w mediach. Ale aby ktokolwiek chciał ją opublikować, notatka powinna być obiektywna, zwięzła, konkretna, przejrzysta, a przede wszystkim – ciekawa.

Podstawową umiejętnością, jaką powinna wykazać się osoba pisząca notatkę, jest zdolność informowania, przekazywania innym faktów na dany temat. Notatka powinna składać się z tytułu, ewentualnie podtytułów, lidu (pierwszy akapit po tytule zawierający w 2-3 zdaniach najważniejsze informacje), korpusu (kolejnych akapitów).

Wielu PR-owców zapomina, że notatka prasowa to nie artykuł sponsorowany. Powinniśmy wcielić się w rolę dziennikarza i napisać tekst jak najbardziej obiektywny i popierany faktami. Ważne, aby był także zwięzły i zawierał same konkrety bez tak zwanego lania wody.
Nie możemy zapomnieć o prawidłowym formatowaniu. Artykuł musi posiadać chwytliwy tytuł, akapity i śródtytuły. Zwróćmy uwagę na błędy stylistyczne i ortograficzne. Dzięki temu artykuł łatwiej się czyta i dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo, że dziennikarz w ogóle spojrzy na nasza pracę.
Wiele redakcji publikuje tylko takie teksty, które od razu, bez żadnych poprawek i przeróbek nadają się do druku. Dlatego tak ważne napisanie jest dobrej notatki prasowej, która nie będzie wymagać dodatkowej pracy dziennikarza.
Tytuł notatki musi być ciekawy i nie powinien zawierać nazwy firmy. W całym tekście zwróćmy uwagę na to, aby używać jak najmniej wersalików i wykrzykników.

Informacje dla prasy powinny także spełnić jeden podstawowy warunek – być informacją. Nasz komunikat musi być merytoryczny i konkretny, nieść wiedzę na dany temat, a nie odwoływać się do emocji.

Poniżej przedstawimy ci najważniejsze zasady, których musisz przestrzegać tworząc notatkę prasową.

  1. Zasada odwróconej piramidy. Jak w większości tekstów prasowych, tak i w notatce należy przestrzegać zasady odwróconej piramidy – najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku tekstu, zaś wątki poboczne – na końcu.
  2. Rozpocznij od chwytliwego, interesującego tytułu. W leadzie przekaż najistotniejsze informacje, napisz, czego przede wszystkim dotyczy notatka. W pierwszych akapitach poinformuj co się wydarzyło (lub będzie się działo), kiedy i gdzie. To miejsce na podstawowe informacje o wydarzeniu. W dalszej kolejności zamieść wypowiedź osoby, którą z różnych względów uznasz za ważną – może to być szef firmy, osoba odpowiedzialna za organizację wydarzenia lub ekspert branżowy. Następnie możesz zamieścić bardziej szczegółowy opis wydarzenia, dodatkowe wypowiedzi, kontekst wydarzenia, jego przewidywane skutki itp.
  3. Selekcjonuj informacje. Wybierz do notatki tylko takie informacje, które twoim zdaniem okażą się dla dziennikarza najważniejsze. Unikaj zbyt rozbudowanych opisów, trzymaj się zasady “minimum słów – maksimum treści”. Pamiętaj o tym, aby informacje były aktualne i co najważniejsze – prawdziwe. Nie zamieszczaj w notatce prasowej niesprawdzonych danych.
  4. Zachowaj obiektywność. Staraj się omijać pełne emfazy opisy “najlepszej firmy na rynku, niekwestionowanego lidera swojej branży w całej galaktyce” itp. Skup się na konkretnych danych. Pomyśl, jak możesz uwiarygodnić to, o czym piszesz – czy będą to konkretne liczby, czy może wypowiedzi ekspertów? Unikaj promocji – notatka to tekst prasowy, a nie komunikat reklamowy.
  5. Zadbaj o odpowiednią formę. Pamiętaj, że notatka powinna mieć określoną długość – można spotkać opinie, że nie może ona przekraczać długością dwóch stron A4, jednak o ile to możliwe, postaraj się zmieścić ją na jednej. Jeśli notatka jest dłuższa, stosuj interesujące i zachęcające do dalszej lektury śródtytuły.
  6. Postaraj się o to, aby tekst był przejrzysty graficznie, nie przesadzaj też z wielkimi literami i wykrzyknikami.
  7. Zwracaj uwagę na błędy. Choć wydaje się to truizmem, sprawdź notatkę jeszcze raz przed jej wysłaniem, aby wychwycić ewentualne błędy.
  8. Dodawaj multimedia. Dołącz do swojej notatki zdjęcia z wydarzenia, materiały wideo, pliki audio z wypowiedziami osób na temat wydarzenia itp. Media bardzo chętnie przyjmują takie materiały i dołączają do publikowanych notatek. To oczywistość, jednak zadbaj o wysoką jakość dodawanych do notatki multimediów.
  9. Pozostaw namiary. W mailu, do którego dołączasz  notatkę lub w samej notatce, zamieść kontakt do siebie lub/i innej osoby, na wypadek, gdyby dziennikarze chcieli uzyskać więcej informacji o konkretnym wydarzeniu.

Warto wiedzieć

Określanie celów public relations musi bazować na dwóch elementach:

  • misji organizacji – czyli odpowiedzi na pytanie, po co ona istnieje, jakie potrzeby chce zaspokajać, w jaki sposób to robi. Może to być zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług, troska o środowisko naturalne czy wysoki poziom obsługi klienta;
  • celach organizacyjnych – wyznaczonych dla organizacji na okres, dla którego planujemy działania public relations. Na ich na ich podstawie trzeba wyznaczyć cele działań PR. Cel działań PR jest zawsze wtórny wobec celu organizacyjnego.

Cele public relations można podzielić na trzy rodzaje: strategiczne, operacyjne i taktyczne. Pierwszy typ celów wiąże się z ogólnym kierunkiem działań PR, drugi – doprecyzowuje cele strategiczne tak, aby można było je zmierzyć, trzeci typ jest stosowany w przypadku złożonych strategii działań PR, którą dzieli się na odrębne programy działań do różnych grup docelowych. Innymi słowy: cele strategiczne wskazują kierunek, cele operacyjne pozwalają sprecyzować orientację.

Cele PR działań PR powinny być ściśle związane z celami działań organizacyjnych. Ich wyznaczenie pomaga w ukierunkowaniu działań PR. Dobre wyznaczenie celów PR nie tylko pomoże wybrać najbardziej odpowiednie narzędzia public relations, ale również ułatwi pomiar skuteczności działań. Dlatego zachęcamy Cię do ich starannego i sformułowania. 

Leave a comment

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*