Czas na „działking” – jakie udogodnienia są na topie wśród działkowiczów?

Obecnie w Polsce istnieje prawie pięć tysięcy Rodzinnych Ogródków Działkowych, które skupiają ponad 900 tysięcy działek o łącznej powierzchni przekraczającej 40 tysięcy hektarów.[1] Liczba osób korzystających z działek ROD to około 4 miliony, co stanowi 10% społeczeństwa.[2] Poza tym spora liczba Polaków posiada własne działki, niezrzeszone w ROD. Przez ostatnie dwa lata można było zauważyć znaczny wzrost zainteresowania działkami rekreacyjnymi, a ich popularność nie słabnie. Z czego wynika ten fenomen?

Jak Polacy spędzają czas na działce?

Dla wielu Polaków działka stała się miejscem odpoczynku i ucieczki od codzienności. Na działkach uprawiamy warzywa i owoce, organizujemy grille i spotkania w gronie rodziny i znajomych, a w miarę możliwości – również pracujemy. Wiele osób traktuje działkę jak drugi dom i spędza na niej niemal całe wakacje czy każdą wolną chwilę, gdy tylko pogoda dopisuje. Często na działkach rekreacyjnych można spotkać całoroczne domki wypoczynkowe, wyposażone w sprzęty codziennego użytku.

Nie zawsze jednak działki mają zapewnione zasilanie, co sprawia spory problem. Dostęp do wszelkich udogodnień nie musi być ograniczony posiadaniem dostępu do sieci elektroenergetycznej. Zasilanie typowych domowych urządzeń można zapewnić w sposób alternatywny, korzystając np. z przenośnych stacji zasilania, które znajdują zastosowanie w domu, ogrodzie, a także na działce. Zwykle z uroków działki korzysta się przy sprzyjającej pogodzie, więc podłączając stację do paneli fotowoltaicznych, można korzystać z urządzeń elektrycznych w sposób ekologiczny. – doradza Paweł Tomiczek z EcoFlow.

Niezbędne sprzęty nowoczesnego działkowca

Chcąc w pełni komfortowo zagospodarować działkę i aby móc stuprocentowo wykorzystać jej potencjał, warto pomyśleć o rozwiązaniach bazujących na nowoczesnej technologii. Poza wyposażeniem niezbędnym do prac ogrodniczych, czyli podstawowych elektronarzędziach ułatwiających pracę, zadbajmy to, by na działce znalazły się sprzęty wspomagające relaks. Takie urządzenia jak: radio, lodówka, oświetlenie niezbędne wieczorami, grill, a dla niektórych telewizor, to podstawowe atrybuty kojarzone z wypoczynkiem. Dziś możemy pójść o krok dalej i zainstalować na działce dmuchane jacuzzi czy projektor i oglądać filmy pod gołym niebem, delektując się równocześnie hydromasażem.

Aby móc w pełni korzystać z tych udogodnień, należy zagwarantować sobie niezawodne źródło zasilania. Osoby korzystające z uroków działki w okresie letnim często bazują na zasilaniu z paneli fotowoltaicznych niewielkiej mocy, które swobodnie są w stanie zasilić radio, głośnik czy oświetlenie. Czasem jednak ciepłe dni są pochmurne i takie rozwiązanie okazuje się niewystarczające. Idealną opcją może okazać się połączenie energii czerpanej ze słońca z przenośną stacją zasilania.

Jak działa przenośna stacja zasilania i którą wybrać?

Przenośna stacja zasilania to mobilny magazyn energii, który można wykorzystać w każdym miejscu i zawsze wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba. Stację można ładować na trzy sposoby. Po pierwsze, bezpośrednio z sieci elektroenergetycznej, na przykład w nocy, gdy zwykle koszt energii jest niższy. Kolejnym sposobem jest ładowanie stacji w podróży, za pośrednictwem gniazda zapalniczki w samochodzie. Trzecią metodą, w pełni niezależną i ekologiczną, jest ładowanie za pomocą paneli fotowoltaicznych. Jak wyjaśnia Paweł Tomiczek z EcoFlow Przenośna stacja zasilania w połączeniu z zestawem paneli FV stanowi niezależny i ekologiczny duet, który idealnie sprawdzi się na działce, w podróży, a także w domu. Wybór zestawu nie jest skomplikowany. W zależności od mocy urządzeń, które będziemy chcieli zasilać stacją, wybieramy jej pojemność. Oczywiście im więcej urządzeń lub im większa ich moc zasilania, należy wybrać stację o większej pojemności. Do stacji dobieramy panele fotowoltaiczne, które dostępne są w trzech wariantach: 110W, 160W, 220W i 400W. Niektóre stacje można także ładować z domowych systemów fotowoltaicznych, jeśli tylko wyposażone są w złącze MC4.

Przebywając na działce warto pomyśleć o nieoczywistych urządzeniach, które poprawią komfort wypoczynku i zapewnią gwarancję zasilania. Korzystając z dostępnych udogodnień i najnowszych technologii, można w pełni wykorzystać potencjał działki, nie rezygnując przy tym z żadnych przyjemności.


[1] https://businessinsider.com.pl/finanse/wzrost-popularnosci-ogrodkow-dzialkowych/54ef8wb

[2] http://pzd.pl/archiwum/strona.php?31

Dowiedz się więcej o PR

Dobrze zorganizowana konferencja prasowa może wzmocnić działania wizerunkowe organizacji, źle przygotowana – może im zaszkodzić.

Jak zorganizować konferencję prasową?

  • Określić cele konferencji – czy rzeczywiście mamy „newsa“, którego możemy przekazać mediom?
  • Ustalić termin, godzinę i miejsce – dokonać rezerwacji sali, sprawdzić, czy w danym terminie nie są organizowane inne konkurencyjne wydarzenia dla prasy; godzina powinna być przemyślana, tak by dziennikarze mieli czas na opracowanie materiałów po zakończeniu konferencji,
  • Zaplanować budżet, który zależy od możliwości organizacji, planowanego rozmiaru konferencji, liczby zaproszonych dziennikarzy i usługodawców wspierających, np. catering czy tłumaczenie, a także ilości i jakości materiałów, które chcemy przekazać przedstawicielom mediów,
  • Opracować bazę dziennikarzy, których chcemy zaprosić,
  • Przygotować zachęcające zaproszenia, wysłać je i potwierdzić udział dziennikarzy,
  • Bardzo dokładnie zaplanować część merytoryczną: kto reprezentuje organizację, kto prowadzi konferencję, co i jak prezentujemy (prezentacja, film, pokaz multimedialny), ile czasu mają trwać wystąpienia, należy przewidzieć czas na pytania od dziennikarzy, przygotować ekspertów, którzy udzielą wypowiedzi dla prasy po zakończonej części oficjalnej itd.,
  • Opracować teczki prasowe – tzw. press kity, w których powinny się znaleźć materiały prasowe, backgrounder (informacja o firmie), kontakt do biura prasowego, materiały graficzne itp.,
  • Dobrze jest przygotować check listę, w której zawrzemy wszystkie punkty związane z organizacją konferencji prasowej,
  • Po zakończeniu konferencji prasowej nie można zapomnieć o przesłaniu materiałów prasowych dziennikarzom nieobecnym, podziękowaniu uczestnikom i gościom, monitoringu mediów i aktualizacji bazy dziennikarzy.

PUBLIC RELATIONS

Notatka prasowa to krótki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym. Jego zadaniem jest powiadomienie odbiorców o jakimś wydarzeniu, usłudze, produkcie, ewentualnie podanie dodatkowych informacji dotyczących tematu. Za pomocą artykułów opublikowanych na bazie notatki możemy budować naszą markę w mediach. Ale aby ktokolwiek chciał ją opublikować, notatka powinna być obiektywna, zwięzła, konkretna, przejrzysta, a przede wszystkim – ciekawa.

Podstawową umiejętnością, jaką powinna wykazać się osoba pisząca notatkę, jest zdolność informowania, przekazywania innym faktów na dany temat. Notatka powinna składać się z tytułu, ewentualnie podtytułów, lidu (pierwszy akapit po tytule zawierający w 2-3 zdaniach najważniejsze informacje), korpusu (kolejnych akapitów).

Wielu PR-owców zapomina, że notatka prasowa to nie artykuł sponsorowany. Powinniśmy wcielić się w rolę dziennikarza i napisać tekst jak najbardziej obiektywny i popierany faktami. Ważne, aby był także zwięzły i zawierał same konkrety bez tak zwanego lania wody.
Nie możemy zapomnieć o prawidłowym formatowaniu. Artykuł musi posiadać chwytliwy tytuł, akapity i śródtytuły. Zwróćmy uwagę na błędy stylistyczne i ortograficzne. Dzięki temu artykuł łatwiej się czyta i dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo, że dziennikarz w ogóle spojrzy na nasza pracę.
Wiele redakcji publikuje tylko takie teksty, które od razu, bez żadnych poprawek i przeróbek nadają się do druku. Dlatego tak ważne napisanie jest dobrej notatki prasowej, która nie będzie wymagać dodatkowej pracy dziennikarza.
Tytuł notatki musi być ciekawy i nie powinien zawierać nazwy firmy. W całym tekście zwróćmy uwagę na to, aby używać jak najmniej wersalików i wykrzykników.

Informacje dla prasy powinny także spełnić jeden podstawowy warunek – być informacją. Nasz komunikat musi być merytoryczny i konkretny, nieść wiedzę na dany temat, a nie odwoływać się do emocji.

Poniżej przedstawimy ci najważniejsze zasady, których musisz przestrzegać tworząc notatkę prasową.

  1. Zasada odwróconej piramidy. Jak w większości tekstów prasowych, tak i w notatce należy przestrzegać zasady odwróconej piramidy – najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku tekstu, zaś wątki poboczne – na końcu.
  2. Rozpocznij od chwytliwego, interesującego tytułu. W leadzie przekaż najistotniejsze informacje, napisz, czego przede wszystkim dotyczy notatka. W pierwszych akapitach poinformuj co się wydarzyło (lub będzie się działo), kiedy i gdzie. To miejsce na podstawowe informacje o wydarzeniu. W dalszej kolejności zamieść wypowiedź osoby, którą z różnych względów uznasz za ważną – może to być szef firmy, osoba odpowiedzialna za organizację wydarzenia lub ekspert branżowy. Następnie możesz zamieścić bardziej szczegółowy opis wydarzenia, dodatkowe wypowiedzi, kontekst wydarzenia, jego przewidywane skutki itp.
  3. Selekcjonuj informacje. Wybierz do notatki tylko takie informacje, które twoim zdaniem okażą się dla dziennikarza najważniejsze. Unikaj zbyt rozbudowanych opisów, trzymaj się zasady “minimum słów – maksimum treści”. Pamiętaj o tym, aby informacje były aktualne i co najważniejsze – prawdziwe. Nie zamieszczaj w notatce prasowej niesprawdzonych danych.
  4. Zachowaj obiektywność. Staraj się omijać pełne emfazy opisy “najlepszej firmy na rynku, niekwestionowanego lidera swojej branży w całej galaktyce” itp. Skup się na konkretnych danych. Pomyśl, jak możesz uwiarygodnić to, o czym piszesz – czy będą to konkretne liczby, czy może wypowiedzi ekspertów? Unikaj promocji – notatka to tekst prasowy, a nie komunikat reklamowy.
  5. Zadbaj o odpowiednią formę. Pamiętaj, że notatka powinna mieć określoną długość – można spotkać opinie, że nie może ona przekraczać długością dwóch stron A4, jednak o ile to możliwe, postaraj się zmieścić ją na jednej. Jeśli notatka jest dłuższa, stosuj interesujące i zachęcające do dalszej lektury śródtytuły.
  6. Postaraj się o to, aby tekst był przejrzysty graficznie, nie przesadzaj też z wielkimi literami i wykrzyknikami.
  7. Zwracaj uwagę na błędy. Choć wydaje się to truizmem, sprawdź notatkę jeszcze raz przed jej wysłaniem, aby wychwycić ewentualne błędy.
  8. Dodawaj multimedia. Dołącz do swojej notatki zdjęcia z wydarzenia, materiały wideo, pliki audio z wypowiedziami osób na temat wydarzenia itp. Media bardzo chętnie przyjmują takie materiały i dołączają do publikowanych notatek. To oczywistość, jednak zadbaj o wysoką jakość dodawanych do notatki multimediów.
  9. Pozostaw namiary. W mailu, do którego dołączasz  notatkę lub w samej notatce, zamieść kontakt do siebie lub/i innej osoby, na wypadek, gdyby dziennikarze chcieli uzyskać więcej informacji o konkretnym wydarzeniu.

Warto wiedzieć

Działań public relations nie można oceniać według ujednoliconej miary. Procesy, jakie zachodzą przy realizacji strategii działań komunikacyjnych, są wszechstronne i bardzo zróżnicowane, a zatem ich ewaluacja (czyli ocena efektywności) bywa skomplikowana i kosztowna.

Aby prawidłowo zmierzyć efekty public relations, odpowiednie czynności należy więc planować już na etapie przygotowania kampanii. Kampania taka musi mieć mierzalne cele, określone w taki sposób, by można było ocenić później, czy i w jakim stopniu zostały one osiągnięte.

Efektem działań PR mogą być na przykład:

  • zmiana postrzegania organizacji przez jej otoczenie,
  • przekonanie opinii publicznej do swoich racji,
  • zdobycie zaufania lokalnej społeczności,
  • zbudowanie pożądanego wizerunku danej organizacji, jej rozpoznawalności.

Aby je osiągnąć, agencja formułuje cele operacyjne – analizuje sytuację w przedsiębiorstwie i rekomenduje, jak ją zmienić. Dzięki takiej analizie agencja PR może wskazać braki w komunikacji i sformułować koncepcję działań, która te braki wyeliminuje. Agencja przedstawia organizacji konkretne projekty oraz definiuje sposób mierzenia ich efektywności.

Przedmiotem pomiaru efektywności działań public relations mogą być także:

  • stopień zrozumienia danej problematyki (badania przeprowadzone „przed” i „po” kampanii pokażą, w jakim zakresie odbiorcy działań PR zrozumieli przekazy sformułowane przez organizację),
  • zainteresowanie tematyką przedstawianą przez organizację,
  • satysfakcja i akceptacja dla prowadzonych przez organizację działań.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*