Dlaczego warto mieszkać w Łodzi? O tych rzeczach mogłeś nie wiedzieć

Łódź – niegdyś zapomniana i traktowana jak sypialnia Warszawy – dziś zyskuje na popularności. To trzecie miasto co do wielkości w Polsce, które zachwyca różnorodnością, ciekawą tkanką miejską, a także przyciąga turystów ze względu na interesujące wydarzenia kulturalne. Łódź zwana jest także miastem akademickim i centrum BPO – coraz więcej międzynarodowych korporacji posiada właśnie tam swoje centra usług. Nie dziwi fakt, że wzrósł odsetek osób, które decydują się na zakup nieruchomości w centrum Polski.

Rynek nieruchomości w Polsce jest dynamiczny. Ceny mieszkań znacząco wzrosły, spadł natomiast popyt na lokale ze względu na niską dostępność kredytów hipotecznych. Wciąż jednak nie brakuje osób, które chcą kupić dom czy mieszkanie. Poszukują miast, które mają mieszkańcom wiele do zaoferowania i atrakcyjnych pod względem kosztów życia. Do takich niewątpliwe należy Łódź – miasto zlokalizowane w sercu Polski. Wielokulturowość jest wpisana w tkankę Łodzi. Miasto zachwyca kolorowymi kamienicami z dopracowanymi detalami, a także post-fabrykancką historią. I choć Łódź plasuje się w pierwszej trójce największych miast Polski (po Warszawie i Krakowie) – nadal jest atrakcyjna cenowo pod kątem cen nieruchomości. Średnia cena za m2 lokalu w Łodzi wynosi 8730 zł, w Krakowie 12 145 zł. zaś w Warszawie już 13 140 zł.

Gdzie najtaniej, a gdzie najdrożej zapłacimy za mieszkanie w Łodzi?

Do najdroższej i najbardziej prestiżowej dzielnicy Łodzi zalicza się Polesie. Średnia cena mieszkania jest o kilka procent wyższa niż w innych dzielnicach miasta. Osiedle Złotno, które znajduje się w zachodniej części Łodzi i stanowi część Polesia, jest chętnie wybierane przez rodziny, singli, a także osoby starsze – to miejsce, które spełnia wymagania konsumentów niezależnie od ich wieku.

 – Realizujemy właśnie inwestycję przy ulicy Traktorowej i widzimy ogromny popyt na lokale. Złotno to „miasto w mieście”. Wokół osiedla zorganizowana jest pełna infrastruktura, która umożliwia funkcjonowanie i zaspokojenie wszelkich potrzeb w obrębie kilku kilometrów. Na potrzeby mieszkańców Złotna powstało centrum zakupowe, w którym znajdują się sklepy oferujące różnorodny asortyment – począwszy od produktów spożywczych, przez kosmetyki po ubrania. To także miejsce wypełnione kawiarniami, restauracjami serwującymi kuchnię polską, włoską czy japońską. Znajdziemy tu także mnóstwo terenów zielonych – wyjaśnia Bogdana Koczy, dyrektor oddziału łódzkiego, PROFIT Development.

Polesie – kojarzone niegdyś ze zniszczonymi kamienicami – dziś nabiera blasku. Powstają tam parki kieszonkowe, zlokalizowane między budynkami, a także nowoczesne inwestycje dedykowane miłośnikom miejskiego klimatu. Przykładem może być Pogonowskiego 73, gdzie w kaskadowej zabudowie powstaje prawie 150 mieszkań. Rozwój sukcesywnie rewitalizowanej dzielnicy Polesie zdecydowanie wpływa na komfort mieszkańców, a także ceny mieszkań.

Na drugim miejscu pośród najdroższych dzielnic Łodzi znajduje się Widzew, na trzecim Śródmieście, zaś na ostatniej pozycji plasuje się Łódź Górna. Każda z dzielnic posiada swój wyjątkowy charakter, jednak Polesie jest uznawane za najbardziej prestiżowe i przyjazne do życia miejsce.

Ceny najmu w Łodzi. Wysoki zwrot z inwestycji?

Łódź zwana jest m.in. miastem akademickim. Inwestorzy, którzy zdecydowali się na zakup lokali w centrum Polski nie mają problemu z ich wynajęciem. Popyt napędzają nie tylko studenci, ale także pracownicy międzynarodowych korporacji. Stosunkowo niska cena zakupu (w porównaniu do innych miast) zachęca inwestorów do kupowania lokali pod najem.

 – Z danych Bankier.pl wynika, że najbardziej popularne na najem są mieszkania do 38 metrów kwadratowych. Ten sektor odnotował wzrost cenowy o prawie 40 proc. Na drugiej pozycji plasują się lokale od 60 do 90 metrów. Koszt najmu takiego mieszkania wzrósł prawie o jedną czwartą. Jest także problem z dostępnością lokali. Co te dane oznaczają dla inwestorów? Iż warto zakupić mieszkanie w Łodzi, ponieważ nie będzie problemu z jego najmem – dodaje Bogdana Koczy, dyrektor oddziału łódzkiego, PROFIT Development.

Co tak przyciąga do Łodzi? To przede wszystkim liczne imprezy kulturalne, świetne lokale gastronomiczne i przyjazna tkanka miejsca. Jakie wydarzenia odbywają się w Łodzi? To m.in. Festiwal Łódź Czerech Kultur, Jemy w Łodzi Food Fest, koncerty i eventy organizowane w Atlas Arenie, a także nowo otwarte obiekty, jak Orientarium.

W Łodzi planowanych jest wiele nowych inwestycji, które mają przyciągnąć kolejnych pracowników, studentów i turystów, co jeszcze zwiększy zapotrzebowanie na lokale.

Do najważniejszych inwestycji zaliczyć można rewitalizację Akademii Muzycznej, przebudowę Pasażu Schillera w centrum miasta, rewitalizację starej elektrowni czy odnowę zabytkowej fabryki Wigencji koło OFF Piotrkowska. Do życia w mieście zachęcają także liczne inwestycje pracodawców. Do Łodzi swoje siedziby przenoszą największe, światowe korporacje. Doceniają świetną lokalizację i atrakcyjne cenowo lokale. Analitycy przewidują, że liczne inwestycje spowodują wzrost liczby mieszkańców w ciągu najbliższych lat.

Dowiedz się więcej o PR

Komunikacja korporacyjna wspiera organizację w osiąganiu celów, takich jak np. zwiększanie zysku i podwyższanie wartości rynkowej. Cele takie osiąga się poprzez działania polegające na wprowadzaniu innowacji, wdrażaniu strategii, realizacji planów marketingowych.

Szczególną rolę komunikacja korporacyjna pełni w spółkach notowanych na giełdach papierów wartościowych, które mają narzucony przez prawo obowiązek informowania o wynikach finansowych. Dla tego typu przedsiębiorstw istotne jest budowanie wizerunku i tzw. marki korporacyjnej, której siłę odzwierciedlają wyniki giełdowe.

Komunikacja korporacyjna to także działania w obszarze relacji inwestorskich. Tu liczy się przede wszystkim zaufanie. Aby je zdobyć i utrzymać, zarządy spółek powinny komunikować się w sposób wyważony, bardzo dokładny, klarowny i zawsze prawdziwy, nastawiony na utrzymywanie relacji w dłuższej perspektywie czasowej.

Podstawą komunikacji korporacyjnej są fakty, głęboka wiedza merytoryczna związana z daną branżą, dane finansowe. Komunikaty muszą być konstruowane w taki sposób, by nie pozostawiać pola do zróżnicowanej interpretacji przez analityków czy inwestorów.

PUBLIC RELATIONS

Notatka prasowa to krótki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym. Jego zadaniem jest powiadomienie odbiorców o jakimś wydarzeniu, usłudze, produkcie, ewentualnie podanie dodatkowych informacji dotyczących tematu. Za pomocą artykułów opublikowanych na bazie notatki możemy budować naszą markę w mediach. Ale aby ktokolwiek chciał ją opublikować, notatka powinna być obiektywna, zwięzła, konkretna, przejrzysta, a przede wszystkim – ciekawa.

Podstawową umiejętnością, jaką powinna wykazać się osoba pisząca notatkę, jest zdolność informowania, przekazywania innym faktów na dany temat. Notatka powinna składać się z tytułu, ewentualnie podtytułów, lidu (pierwszy akapit po tytule zawierający w 2-3 zdaniach najważniejsze informacje), korpusu (kolejnych akapitów).

Wielu PR-owców zapomina, że notatka prasowa to nie artykuł sponsorowany. Powinniśmy wcielić się w rolę dziennikarza i napisać tekst jak najbardziej obiektywny i popierany faktami. Ważne, aby był także zwięzły i zawierał same konkrety bez tak zwanego lania wody.
Nie możemy zapomnieć o prawidłowym formatowaniu. Artykuł musi posiadać chwytliwy tytuł, akapity i śródtytuły. Zwróćmy uwagę na błędy stylistyczne i ortograficzne. Dzięki temu artykuł łatwiej się czyta i dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo, że dziennikarz w ogóle spojrzy na nasza pracę.
Wiele redakcji publikuje tylko takie teksty, które od razu, bez żadnych poprawek i przeróbek nadają się do druku. Dlatego tak ważne napisanie jest dobrej notatki prasowej, która nie będzie wymagać dodatkowej pracy dziennikarza.
Tytuł notatki musi być ciekawy i nie powinien zawierać nazwy firmy. W całym tekście zwróćmy uwagę na to, aby używać jak najmniej wersalików i wykrzykników.

Informacje dla prasy powinny także spełnić jeden podstawowy warunek – być informacją. Nasz komunikat musi być merytoryczny i konkretny, nieść wiedzę na dany temat, a nie odwoływać się do emocji.

Poniżej przedstawimy ci najważniejsze zasady, których musisz przestrzegać tworząc notatkę prasową.

  1. Zasada odwróconej piramidy. Jak w większości tekstów prasowych, tak i w notatce należy przestrzegać zasady odwróconej piramidy – najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku tekstu, zaś wątki poboczne – na końcu.
  2. Rozpocznij od chwytliwego, interesującego tytułu. W leadzie przekaż najistotniejsze informacje, napisz, czego przede wszystkim dotyczy notatka. W pierwszych akapitach poinformuj co się wydarzyło (lub będzie się działo), kiedy i gdzie. To miejsce na podstawowe informacje o wydarzeniu. W dalszej kolejności zamieść wypowiedź osoby, którą z różnych względów uznasz za ważną – może to być szef firmy, osoba odpowiedzialna za organizację wydarzenia lub ekspert branżowy. Następnie możesz zamieścić bardziej szczegółowy opis wydarzenia, dodatkowe wypowiedzi, kontekst wydarzenia, jego przewidywane skutki itp.
  3. Selekcjonuj informacje. Wybierz do notatki tylko takie informacje, które twoim zdaniem okażą się dla dziennikarza najważniejsze. Unikaj zbyt rozbudowanych opisów, trzymaj się zasady “minimum słów – maksimum treści”. Pamiętaj o tym, aby informacje były aktualne i co najważniejsze – prawdziwe. Nie zamieszczaj w notatce prasowej niesprawdzonych danych.
  4. Zachowaj obiektywność. Staraj się omijać pełne emfazy opisy “najlepszej firmy na rynku, niekwestionowanego lidera swojej branży w całej galaktyce” itp. Skup się na konkretnych danych. Pomyśl, jak możesz uwiarygodnić to, o czym piszesz – czy będą to konkretne liczby, czy może wypowiedzi ekspertów? Unikaj promocji – notatka to tekst prasowy, a nie komunikat reklamowy.
  5. Zadbaj o odpowiednią formę. Pamiętaj, że notatka powinna mieć określoną długość – można spotkać opinie, że nie może ona przekraczać długością dwóch stron A4, jednak o ile to możliwe, postaraj się zmieścić ją na jednej. Jeśli notatka jest dłuższa, stosuj interesujące i zachęcające do dalszej lektury śródtytuły.
  6. Postaraj się o to, aby tekst był przejrzysty graficznie, nie przesadzaj też z wielkimi literami i wykrzyknikami.
  7. Zwracaj uwagę na błędy. Choć wydaje się to truizmem, sprawdź notatkę jeszcze raz przed jej wysłaniem, aby wychwycić ewentualne błędy.
  8. Dodawaj multimedia. Dołącz do swojej notatki zdjęcia z wydarzenia, materiały wideo, pliki audio z wypowiedziami osób na temat wydarzenia itp. Media bardzo chętnie przyjmują takie materiały i dołączają do publikowanych notatek. To oczywistość, jednak zadbaj o wysoką jakość dodawanych do notatki multimediów.
  9. Pozostaw namiary. W mailu, do którego dołączasz  notatkę lub w samej notatce, zamieść kontakt do siebie lub/i innej osoby, na wypadek, gdyby dziennikarze chcieli uzyskać więcej informacji o konkretnym wydarzeniu.

Warto wiedzieć

Public relations (PR) to świadome, planowe i ciągłe działania, mające na celu budowanie i utrzymywanie wzajemnych i korzystnych stosunków między organizacją i jej otoczeniem. Public relations to, inaczej mówiąc, kształtowanie wizerunku organizacji w otoczeniu, poprzez prowadzenie działań, wpływających na jej postrzeganie (czyli co robi, w jaki sposób, czym się kieruje, z kim współpracuje, czy jest skuteczna). Spotyka się również skrócone określenie PR jako „relacje z otoczeniem”. Często PR kojarzymy jedynie ze współpracą z dziennikarzami, a przecież nie tylko media wpływają na wizerunek organizacji.

Do PR-u zaliczamy jeszcze inne działania, które mają znaczenie dla postrzegania organizacji:

  • Media relations (współpraca z mediami) – to ciągłe utrzymywanie kontaktu z dziennikarzami, dzięki którym w mediach (prasie, radio, telewizji) pojawiają się informacje o osiągnięciach i dokonaniach organizacji. Aby te informacje się pojawiły, konieczne jest korzystanie z odpowiednich narzędzi (narzędzia media relations). Są to m.in.: informacja prasowa, wywiad okolicznościowy w gazecie, relacja telewizyjna z imprezy, program radiowy, zaproszenie dziennikarzy na uroczystości, stała rubryka w gazecie lokalnej itp. (narzędzia media relations omawiamy szczegółowo w dalszych pytaniach).
  • Tworzenie tożsamości organizacji tzw. corporate identity (CI) – są to działania, które zmierzają do budowania oraz utrwalania określonego „obrazu” organizacji wśród jej odbiorców. W działaniach CI bardzo ważna jest spójność, konsekwencja oraz dbałość o szczegóły. Przykładami tworzenia tożsamości organizacji są np.: znak graficzny, logo, barwa, czcionka, papier i koperty firmowe, wizytówki, pieczątki, wzór pisma do odbiorców, ulotka z informacjami o organizacji, siedziba.
  • Lobbing obejmuje różnorodne działania, które zmierzają do upowszechniania idei ważnych dla organizacji, zyskiwania sojuszników dla przedsięwzięć organizacji. Lobbing to działania (rzecznictwo w określonej sprawie) zmierzające do uzyskania przychylności władz, mediów, innych zainteresowanych. Może być prowadzony na skalę krajową (np. lobbowanie za wprowadzeniem określonej ustawy) lub lokalną (np. aby władze miasta podjęły konkretne działania).
  • Zarządzanie sytuacją kryzysową - jest to odpowiednio przygotowane i przeprowadzone działanie (z wykorzystaniem pozostałych narzędzi PR) w sytuacji nagłej, niespodziewanej czy trudnej dla organizacji. Celem nie jest ukrycie nawet najtrudniejszej prawdy, ale przedstawienie jej zgodnie z rzeczywistością, z równoczesnym podjęciem działań, które zmniejszą lub usuną skutki kryzysu. Z zarządzaniem sytuacją kryzysową będziemy mieli do czynienia gdy np. na wyjeździe organizowanym przez organizację zdarzy się wypadek podczas zajęć sportowych lub gdy zostanie nagłośniona niejasna sytuacja finansowa organizacji.
  • Wydawnictwa własne  są to publikacje wydawane przez organizację, związane z jej codzienną działalnością, które „opowiadają” innym o stowarzyszeniu lub fundacji. Choć ich tematyka może dotyczyć różnych obszarów (bardzo specjalistycznych czy branżowych), wydawnictwo powinno być nośnikiem komunikatu i przesłania o organizacji. Przykładami wydawnictw są: ulotki i foldery o organizacji, roczne sprawozdanie, raport finansowy, strona internetowa, wystawa okolicznościowa.

Public relations to nic innego jak odpowiednia (pod względem czasu, miejsca i formy) komunikacja organizacji z otoczeniem, która przekłada się na bardzo wymierne korzyści: pozyskanych partnerów, zainteresowane media, nowych sponsorów lub donatorów, a także świadomych odbiorców działań.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*