Naprawa skrzyni biegów
Naprawa automatycznej skrzyni biegów to trudny skomplikowany i kosztowny proces, którego nie zrobisz w pierwszym dowolnym warsztacie samochodowym. Jest to usługa kosztowna i wymaga specjalistycznej wiedzy oraz urządzeń. Nieumiejętne działania mogą tylko pogłębić awarię. Należy też pamiętać, że naprawa „automatu” często idzie w tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy złotych.
Aby uniknąć niepotrzebnych wydatków, przed zakupem warto sprawdzić, czy wybrane auto nie jest wyposażone w awaryjną skrzynię biegów. Kłopotliwe przekładnie (zwykle produkowane przez zewnętrzne firmy) często trafiały do wielu modeli aut, nawet w niezmienionej formie. Wiele też zależy od zachowania właściciela. Jeśli delikatnie obchodził się ze skrzynią automatyczną oraz regularnie wymieniał olej, prawdopodobieństwo jej niezawodności znacznie wzrasta. Należy pamiętać, że auto z uszkodzonym automatem błyskawicznie traci swoją wartość.
Skrzynie automatyczne różnego rodzaju to duża wygoda użytkowania, niestety czasami zdarzają się wśród nich konstrukcje kłopotliwe, a na dodatek bardzo drogie w naprawie. Od strony konstrukcyjnej nie ma wyjątków, w zestawieniu znalazły się klasyczne automaty, skrzynie dwusprzęgłowe i bezstopniowe.
Awaryjność w dużym stopniu zależy od stylu jazdy. Po pierwsze jeżdżąc samochodem wyposażonym w skrzynię automatyczną musimy przestrzegać pewnych zasad, jak delikatne obchodzenie się ze zmianą trybów jazdy. Dobrze jest też poszukać opinii na temat konkretnej konstrukcji, okazuje się bowiem, że niekiedy warto wymieniać olej co pewien czas nawet, jeśli producent nie przewidział takiej czynności serwisowej.
Nawet doświadczeni kierowcy obeznani z użytkowaniem automatów mogą trafić na problematyczne konstrukcje. Powodem usterek są najczęściej błędy konstrukcyjne, a także uszkodzenia modułów sterujących. Informacje na temat usterkowości możemy uzyskać przede wszystkim w warsztatach zajmujących się naprawą skrzyń automatycznych, w serwisach ASO oraz na forach dyskusyjnych, gdzie użytkownicy dzielą się problemami występującymi w ich samochodach.
Konstrukcja automatycznych skrzyni biegów jest znacznie bardziej skomplikowana, niż skrzyń manualnych. Bardziej skomplikowana budowa skrzyni, niestety zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia usterki. Regularne przeglądy oraz wymiana oleju pozwalają zachować cały układ w dobrym stanie. Naprawy wymagają udziału oraz wykwalifikowanej kadry oraz użycia specjalistycznego sprzętu, dlatego warto w tej kwestii korzystać jedynie z usług renomowanych firm.
Kiedy konieczna jest pomoc serwisu? Pierwszym sygnałem mogą być objawy sugerujące uszkodzenie skrzyni, przykładem mogą być szarpnięcia przy zmianie biegu. Do alarmujących sygnałów, które mogą wskazywać na problemy z pracą „automatu” należy zaliczyć między innymi:
zapach spalenizny – Jeśli wyczujesz zapach spalenizny, powinno Cię to zaalarmować, ponieważ może świadczyć o przegrzaniu oleju przekładniowego. Taka sytuacja może być wynikiem niskiego poziomu oleju bądź wprowadzenia oleju złej jakości, co przełoży się na nieprawidłową pracę mechanizmu, a w efekcie doprowadzi do poważnych uszkodzeń.
wyciek oleju – Jeśli zauważysz drastyczny spadek oleju przekładniowego, może świadczyć to o wycieku. Może to oznaczać nieszczelność układu, ponieważ skrzynia automatyczna nie zużywa oleju, a jego poziom powinien być stały.
poślizg na sprzęgłach – Jeśli przy zwiększaniu obrotów, silnik hałasuje, zaś auto nie przyspiesza, może być to powodem ślizgania się wewnętrznych sprzęgieł.
problemy przy zmianie biegów – Jeśli zmiana biegów nie następuje płynnie (tzn. wyczuwalne są szarpnięcia lub problemy z wybieraniem biegów), to może świadczyć o problemach z dźwignią biegów.
zapalona kontrolka silnika – Jeśli zaświeci się kontrolka silnika, może być to spowodowane uszkodzeniem skrzyni biegów.
Zalecenia dla skrzyń automatycznych
Skrzynie automatyczne pod względem budowy i możliwości różnych algorytmów pracy należą do najbardziej skomplikowanych zespołów spotykanych w samochodach osobowych.
Składają się z co najmniej kilkuset części. Prawie wszystkie są elementami mechaniki precyzyjnej. Powinny być najwyższej jakości i w idealnym stanie, aby nie występowały usterki, często prowadzące do poważnych problemów.
Diagnoza problemów występujących w skrzyni biegów, jest dość trudna, a naprawy i serwis wymagają znacznej wiedzy, kultury technicznej i często specjalistycznego wyposażenia.
Użytkownikom, szczególnie starszych pojazdów z większym przebiegiem, należy polecić zapoznanie się z instrukcjami obsługi, przestrzegania terminów wymian filtrów i olejów.
Automatem nie wolno jechać na luzie !!!. Poważnym błędem jest wybieranie neutralnego przełożenia w czasie jazdy samochodem ze skrzynią automatyczną. Jest to szczególnie szkodliwe z uwagi na drastyczny spadek ciśnienia w układzie smarowania i ryzyko zatarcia.
Przekładnie automatyczne uważane są za długowieczne, jednak ich bezawaryjna eksploatacja związana jest z koniecznością regularnej wymiany oleju i filtrów. Większość poważnych awarii jest spowodowana właśnie takim zaniedbaniem.
Holowanie samochodu z przekładnią jest niepożądane, dopuszcza się jednak holowanie na krótkim dystansie z dźwignią w pozycji N. Prędkość samochodu nie powinna przekraczać 30 km/h. Jeśli to możliwe, należy uruchomić silnik.
W przypadku skrzyń manualnych, które stanowią większość wśród popularnych modeli aut w Polsce, łatwiej jest zdiagnozować usterki, ponieważ są one mniej skomplikowane technicznie niż w przypadku automatów. Mimo to mechanicy nie chcą z wyprzedzeniem określać kosztów i zakresu napraw bez wcześniejszego demontażu, a czasem nawet rozebrania skrzyni. https://autoservice-grabowiecki.pl/test-mechatroniki-kinergo/
Najdroższą składową napraw pozostaje tzw. robocizna. Samo wyjęcie (i późniejszy montaż) może kosztować nawet 2500 zł, jeśli jest skomplikowane i zajmuje kilka godzin. Wymiana oleju to koszt od kilkudziesięciu do ok. 200 zł, zaś wymiana sprzęgła od 300 do 500 zł, nie wliczając w to cen części i płynów eksploatacyjnych.
Zupełnie inaczej wygląda cennik za diagnostykę i naprawę skrzyń automatycznych i zautomatyzowanych. W ich przypadku średni koszt serwisu mieści się w przedziale od 5000 zł do 15 000 zł. Wysokość kosztów uzależniona jest od liczby usterek i ich zakresu, modelu skrzyni, czasu potrzebnego na wyjęcie i ponowne zamontowanie.
Standardowa wymiana filtrów i oleju to koszt od kilkuset złotych do ponad 2000 zł w przypadku tzw. dynamicznej wymiany środka smarującego. Wymiana mechatroniki (układu sterującego skrzynią) w popularnych modelach oscyluje na poziomie kilkuset złotych. Drugie tyle należy też dopłacić za adaptację lub wgranie nowego oprogramowania sterującego.
Najdroższe pozostają usterki mechaniczne (kół zębatych, łożysk), które wymagają zastąpienia nowymi elementami. Warto pamiętać, że po zregenerowaniu skrzynie podlegają dodatkowej i precyzyjnej regulacji, która wieńczy całą naprawę. Końcowa cena za kompleksową naprawę, wraz z demontażem skrzyni, łatwo staje się 4-, a nawet 5-cyfrowa.
Leave a comment