Ludzie coraz częściej interesują się zagadnieniem związanym z wizerunkiem

Coraz większa jest świadomość ludzi odnośnie tego, jak ważne jest to, jak postrzegają nas inne osoby. Zwłaszcza, jeżeli jesteśmy osobą publiczną, albo prowadzimy swoją firmę. Oczywiście wiadomo, im lepsze zdanie o nas krąży, tym więcej będziemy mieli klientów, tym większa będzie grupa naszych zwolenników. Dlatego nie powinno nas dziwić to, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się wszystkie zagadnienia związane z kreowaniem własnego wizerunku.

 

Każdy gest ma znaczenie

 

Są specjaliści, którzy świetnie potrafią odczytywać nasze nastawienie z naszej postawy, z ułożenia ciała, nawet jeżeli sami nie do końca zdajemy sobie sprawę z tego, w jaki sposób stoimy czy w jaki sposób układamy ręce. Dlatego tak ważne jest to, aby umieć zapanować nad swoim ciałem, aby podczas przemawiania do sporej grupy ludzi, nasze ciało pokazywało dokładnie to co chcemy, żeby pokazywało. Tego typu zachowania da się wyćwiczyć, jednak musimy to robić pod okiem kogoś kto dobrze się na tym zna i wychwyci wszystkie nasze błędy.

 

Dbajmy o detale

 

Koniecznie musimy pamiętać o tym, że ważny musimy być tutaj każdy detal. Nic nie da eleganckie ubranie, jeśli będziemy się zachowywać jak ktoś pozbawiony kultury. Dlatego właśnie tak ważne jest to, aby zwracać uwagę na wszystko, bo nawet drobny szczegół może sprawić, że nasz wizerunek znacznie straci na autentyczności.

 

Czasami potrzeba lat, aby zapracować sobie na pozytywny wizerunek. Nie mniej ten wysiłek z pewnością nam się opłaci.

Dowiedz się więcej o PR

Rzecznik prasowy to profesja z pogranicza public relations oraz dziennikarstwa. Dobry fachowiec zna tajniki związane z PR, ale też wie, jak działają współczesne media i czego oczekują dziennikarze.

Rzecznik prasowy powinien mieć dostęp do wszystkich informacji w organizacji – to on lub ona w uzgodnieniu z zarządem przedsiębiorstwa decyduje, które dane i w jaki sposób mogą być przekazane mediom.

Rzecznik prasowy powinien być łatwo dostępny dla mediów, otwarty na współpracę, komunikatywny, wypowiadający się w sposób logiczny i opanowany. Powinien czuć odpowiedzialność za przekaz, który trafia do mediów. Jeśli nie jest ekspertem w danej dziedzinie i nie może udzielić dziennikarzowi natychmiastowej odpowiedzi, powinien obiecać zdobycie niezbędnych informacji i przekazać je niezwłocznie.

Biuro prasowe to niejednokrotnie część działu komunikacji / PR w organizacji. Rolę biura prasowego często pełni agencja public relations, która bierze na siebie wszystkie wynikające z tego obowiązki. Zespół biura prasowego wspiera rzecznika w codziennych kontaktach z mediami, redaguje teksty informacji prasowych, opracowuje wypowiedzi ekspertów czy stanowiska zarządu. Biuro prasowe monitoruje rynek mediów, reaguje na zmiany (np. pojawienie się nowego tytułu lub przejście dziennikarza do innej redakcji).

PUBLIC RELATIONS

Notatka prasowa to krótki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym. Jego zadaniem jest powiadomienie odbiorców o jakimś wydarzeniu, usłudze, produkcie, ewentualnie podanie dodatkowych informacji dotyczących tematu. Za pomocą artykułów opublikowanych na bazie notatki możemy budować naszą markę w mediach. Ale aby ktokolwiek chciał ją opublikować, notatka powinna być obiektywna, zwięzła, konkretna, przejrzysta, a przede wszystkim – ciekawa.

Podstawową umiejętnością, jaką powinna wykazać się osoba pisząca notatkę, jest zdolność informowania, przekazywania innym faktów na dany temat. Notatka powinna składać się z tytułu, ewentualnie podtytułów, lidu (pierwszy akapit po tytule zawierający w 2-3 zdaniach najważniejsze informacje), korpusu (kolejnych akapitów).

Wielu PR-owców zapomina, że notatka prasowa to nie artykuł sponsorowany. Powinniśmy wcielić się w rolę dziennikarza i napisać tekst jak najbardziej obiektywny i popierany faktami. Ważne, aby był także zwięzły i zawierał same konkrety bez tak zwanego lania wody.
Nie możemy zapomnieć o prawidłowym formatowaniu. Artykuł musi posiadać chwytliwy tytuł, akapity i śródtytuły. Zwróćmy uwagę na błędy stylistyczne i ortograficzne. Dzięki temu artykuł łatwiej się czyta i dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo, że dziennikarz w ogóle spojrzy na nasza pracę.
Wiele redakcji publikuje tylko takie teksty, które od razu, bez żadnych poprawek i przeróbek nadają się do druku. Dlatego tak ważne napisanie jest dobrej notatki prasowej, która nie będzie wymagać dodatkowej pracy dziennikarza.
Tytuł notatki musi być ciekawy i nie powinien zawierać nazwy firmy. W całym tekście zwróćmy uwagę na to, aby używać jak najmniej wersalików i wykrzykników.

Informacje dla prasy powinny także spełnić jeden podstawowy warunek – być informacją. Nasz komunikat musi być merytoryczny i konkretny, nieść wiedzę na dany temat, a nie odwoływać się do emocji.

Poniżej przedstawimy ci najważniejsze zasady, których musisz przestrzegać tworząc notatkę prasową.

  1. Zasada odwróconej piramidy. Jak w większości tekstów prasowych, tak i w notatce należy przestrzegać zasady odwróconej piramidy – najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku tekstu, zaś wątki poboczne – na końcu.
  2. Rozpocznij od chwytliwego, interesującego tytułu. W leadzie przekaż najistotniejsze informacje, napisz, czego przede wszystkim dotyczy notatka. W pierwszych akapitach poinformuj co się wydarzyło (lub będzie się działo), kiedy i gdzie. To miejsce na podstawowe informacje o wydarzeniu. W dalszej kolejności zamieść wypowiedź osoby, którą z różnych względów uznasz za ważną – może to być szef firmy, osoba odpowiedzialna za organizację wydarzenia lub ekspert branżowy. Następnie możesz zamieścić bardziej szczegółowy opis wydarzenia, dodatkowe wypowiedzi, kontekst wydarzenia, jego przewidywane skutki itp.
  3. Selekcjonuj informacje. Wybierz do notatki tylko takie informacje, które twoim zdaniem okażą się dla dziennikarza najważniejsze. Unikaj zbyt rozbudowanych opisów, trzymaj się zasady “minimum słów – maksimum treści”. Pamiętaj o tym, aby informacje były aktualne i co najważniejsze – prawdziwe. Nie zamieszczaj w notatce prasowej niesprawdzonych danych.
  4. Zachowaj obiektywność. Staraj się omijać pełne emfazy opisy “najlepszej firmy na rynku, niekwestionowanego lidera swojej branży w całej galaktyce” itp. Skup się na konkretnych danych. Pomyśl, jak możesz uwiarygodnić to, o czym piszesz – czy będą to konkretne liczby, czy może wypowiedzi ekspertów? Unikaj promocji – notatka to tekst prasowy, a nie komunikat reklamowy.
  5. Zadbaj o odpowiednią formę. Pamiętaj, że notatka powinna mieć określoną długość – można spotkać opinie, że nie może ona przekraczać długością dwóch stron A4, jednak o ile to możliwe, postaraj się zmieścić ją na jednej. Jeśli notatka jest dłuższa, stosuj interesujące i zachęcające do dalszej lektury śródtytuły.
  6. Postaraj się o to, aby tekst był przejrzysty graficznie, nie przesadzaj też z wielkimi literami i wykrzyknikami.
  7. Zwracaj uwagę na błędy. Choć wydaje się to truizmem, sprawdź notatkę jeszcze raz przed jej wysłaniem, aby wychwycić ewentualne błędy.
  8. Dodawaj multimedia. Dołącz do swojej notatki zdjęcia z wydarzenia, materiały wideo, pliki audio z wypowiedziami osób na temat wydarzenia itp. Media bardzo chętnie przyjmują takie materiały i dołączają do publikowanych notatek. To oczywistość, jednak zadbaj o wysoką jakość dodawanych do notatki multimediów.
  9. Pozostaw namiary. W mailu, do którego dołączasz  notatkę lub w samej notatce, zamieść kontakt do siebie lub/i innej osoby, na wypadek, gdyby dziennikarze chcieli uzyskać więcej informacji o konkretnym wydarzeniu.

Warto wiedzieć

Dobrze zorganizowana konferencja prasowa może wzmocnić działania wizerunkowe organizacji, źle przygotowana – może im zaszkodzić.

Jak zorganizować konferencję prasową?

  • Określić cele konferencji – czy rzeczywiście mamy „newsa“, którego możemy przekazać mediom?
  • Ustalić termin, godzinę i miejsce – dokonać rezerwacji sali, sprawdzić, czy w danym terminie nie są organizowane inne konkurencyjne wydarzenia dla prasy; godzina powinna być przemyślana, tak by dziennikarze mieli czas na opracowanie materiałów po zakończeniu konferencji,
  • Zaplanować budżet, który zależy od możliwości organizacji, planowanego rozmiaru konferencji, liczby zaproszonych dziennikarzy i usługodawców wspierających, np. catering czy tłumaczenie, a także ilości i jakości materiałów, które chcemy przekazać przedstawicielom mediów,
  • Opracować bazę dziennikarzy, których chcemy zaprosić,
  • Przygotować zachęcające zaproszenia, wysłać je i potwierdzić udział dziennikarzy,
  • Bardzo dokładnie zaplanować część merytoryczną: kto reprezentuje organizację, kto prowadzi konferencję, co i jak prezentujemy (prezentacja, film, pokaz multimedialny), ile czasu mają trwać wystąpienia, należy przewidzieć czas na pytania od dziennikarzy, przygotować ekspertów, którzy udzielą wypowiedzi dla prasy po zakończonej części oficjalnej itd.,
  • Opracować teczki prasowe – tzw. press kity, w których powinny się znaleźć materiały prasowe, backgrounder (informacja o firmie), kontakt do biura prasowego, materiały graficzne itp.,
  • Dobrze jest przygotować check listę, w której zawrzemy wszystkie punkty związane z organizacją konferencji prasowej,
  • Po zakończeniu konferencji prasowej nie można zapomnieć o przesłaniu materiałów prasowych dziennikarzom nieobecnym, podziękowaniu uczestnikom i gościom, monitoringu mediów i aktualizacji bazy dziennikarzy.

2 Komentarze

  1. Straszne musi być takie pilnowanie się na każdym kroku

  2. Może tak, ale jak chcesz osiągnąć coś ważnego, to musisz się do tego stosować.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*