MORSKA ENERGETYKA WIATROWA NA ŚWIĘCIE ŁEBY

Equinor i Polenergia wspólnie z Łebą świętowały 665-lecie nadania praw miejskich. Mieszkańcy oraz turyści mogli odwiedzić stoisko obu firm i zadać pytania dotyczące morskich farm wiatrowych. Jedną z licznych atrakcji była możliwość przygotowania pysznego koktajlu w blenderze zasilanym ekologicznym energorowerem.

Equinor i Polenergia wspólnie realizują inwestycje na Morzu Bałtyckim i w niedalekiej przyszłości rozpoczną budowę projektów farm wiatrowych MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III o łącznej mocy 1440 MW. Łeba staje się centrum morskiej energetyki wiatrowej i operacji Equinor i Polenergii na Morzu Bałtyckim. W 2025 roku zostaną tu uruchomione baza i port serwisowy, które będą obsługiwały blisko 100 turbin wiatrowych.

„665 lat to długa historia i piękna tradycja, ale patrzymy też w przyszłość, a dla Łeby jest to m.in. morska energetyka wiatrowa. Dzięki realizowanym przez Equinor i Polenergię projektom MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III, Łeba stanie się centrum morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, miasto uzyska kolejny impuls rozwojowy, powstaną nowe miejsca pracy – nie tylko w Łebie, ale też w całym regionie” – mówi Andrzej Strzechmiński, Burmistrz Łeby.

Podczas Dni Łeby mieszkańcy oraz turyści licznie odwiedzali stoisko Equinor i Polenergii gdzie mogli zadawać pytania na temat odnawialnej energetyki wiatrowej i morskich farm MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III. Dla wielu osób zaskoczeniem było jak efektywne są morskie turbiny wiatrowe. Zaledwie jeden obrót wirnika wystarczy by wyprodukować czystą energię elektryczną zaspokajającą potrzeby jednego gospodarstwa domowego przez 4 dni.

Odwiedzający stoisko mogli również sami się przekonać, jak działają odnawialne źródła energii przygotowując pyszny koktajl w blenderze zasilanym ekologicznym energorowerem.

„Z radością przyjęliśmy zaproszenie władz lokalnych na obchody święta Łeby. Chcemy, aby obecność Equinor w Polsce przyczyniła się do sprawnej transformacji energetycznej. Baza serwisowa dla farm wiatrowych MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III w Łebie, to długoterminowa inwestycja, która przez najbliższe dekady będzie sercem naszych operacji na Bałtyku. Pragniemy zaangażować się w rozwój lokalnych społeczności, budowę lokalnego łańcucha dostaw oraz przygotowanie i kształcenie kadr dla naszych inwestycji” – stwierdza Michał Jerzy Kołodziejczyk, Prezes Zarządu Equinor Polska.

„W Łebie czujemy dobrą energię, która pozwala sprawnie rozwijać nasze bałtyckie projekty. Bez dobrej współpracy z lokalnymi interesariuszami i bez współpracy z zagranicznymi partnerami – nie bylibyśmy dziś pionierem i jednym z liderów nowego rynku offshore w Polsce, który wspiera ochronę środowiska i zmienia polską gospodarkę w kierunku tej lepszej, zeroemisyjnej” – podkreśla Maciej Stryjecki, Dyrektor Departamentu Morskich Farm Wiatrowych Grupy Polenergia.

Realizacja projektów MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III zapewni nie tylko odnawialne i wydajne źródło energii, będzie również intensyfikować rozwój Łeby dzięki nowym inwestycjom i nowym miejscom pracy.

# # #

Equinor

Equinorto globalna firma energetyczna z ambicją odegrania wiodącej roli w procesie transformacji energetycznej. Jest jednym z największych deweloperów morskiej energetyki wiatrowej na świecie, buduje morskie farmy wiatrowe na Morzu Północnym, wschodnim wybrzeżu USA i na Morzu Bałtyckim. Od 2018 r. Equinor wraz z Polenergią rozwija w Polsce jedne z największych projektów morskich farm wiatrowych na Bałtyku o łącznej mocy 3 GW. Od 2021, za pośrednictwem spółki Wento inwestuje na polskim rynku również w lądowe odnawialne źródła energii rozwijając portfel projektów fotowoltaicznych o mocy 1,6 GW.

Polenergia

Polenergia to największa polska, prywatna grupa energetyczna, która składa się z pionowo zintegrowanych spółek działających w obszarze wytwarzania energii z odnawialnych i gazowych źródeł, dystrybucji i obrotu oraz sprzedaży energii elektrycznej dla klientów detalicznych i biznesowych. Kreuje innowacyjne rozwiązania łączące zeroemisyjną energetykę systemową z energetyką prosumencką. Strategicznym projektem realizowanym przez Grupę przy współpracy z Equinor jest budowa farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim o łącznej mocy 3000 MW. Gazeta Giełdy i Inwestorów „Parkiet” uhonorowała Polenergię nagrodą „Byka i Niedźwiedzia” dla najlepszej spółki Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych z indeksu sWIG80 w 2018 roku. Od 2021 roku akcje Polenergii wchodzą w skład indeksu mWIG40. Więcej informacji: www.polenergia.pl 

Dowiedz się więcej o PR

Odbiorcą działań public relations jest każdy, kto w bezpośredni lub pośredni sposób znajduje się w otoczeniu zewnętrznym lub wewnętrznym danej organizacji.

I tak w grupie wewnętrznych adresatów działań PR znajdą się: kierownictwo przedsiębiorstwa (zarząd, rada nadzorcza, menedżerowie każdego szczebla), ale też pracownicy, związki zawodowe, akcjonariusze. Drugą grupę odbiorców działań public relations tworzą przede wszystkim klienci firmy, ale także wszystkie instytucje i organizacje związane z jej działalnością.

Zewnętrzne działania public relations mają docierać między innymi do przedstawicieli mediów, polityki, do konkurencji, sąsiadów – jednym słowem do tych, którzy w jakikolwiek sposób powiązani są z profilem działań prowadzonych przez daną instytucję czy przedsiębiorstwo.

PUBLIC RELATIONS

Notatka prasowa to krótki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym. Jego zadaniem jest powiadomienie odbiorców o jakimś wydarzeniu, usłudze, produkcie, ewentualnie podanie dodatkowych informacji dotyczących tematu. Za pomocą artykułów opublikowanych na bazie notatki możemy budować naszą markę w mediach. Ale aby ktokolwiek chciał ją opublikować, notatka powinna być obiektywna, zwięzła, konkretna, przejrzysta, a przede wszystkim – ciekawa.

Podstawową umiejętnością, jaką powinna wykazać się osoba pisząca notatkę, jest zdolność informowania, przekazywania innym faktów na dany temat. Notatka powinna składać się z tytułu, ewentualnie podtytułów, lidu (pierwszy akapit po tytule zawierający w 2-3 zdaniach najważniejsze informacje), korpusu (kolejnych akapitów).

Wielu PR-owców zapomina, że notatka prasowa to nie artykuł sponsorowany. Powinniśmy wcielić się w rolę dziennikarza i napisać tekst jak najbardziej obiektywny i popierany faktami. Ważne, aby był także zwięzły i zawierał same konkrety bez tak zwanego lania wody.
Nie możemy zapomnieć o prawidłowym formatowaniu. Artykuł musi posiadać chwytliwy tytuł, akapity i śródtytuły. Zwróćmy uwagę na błędy stylistyczne i ortograficzne. Dzięki temu artykuł łatwiej się czyta i dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo, że dziennikarz w ogóle spojrzy na nasza pracę.
Wiele redakcji publikuje tylko takie teksty, które od razu, bez żadnych poprawek i przeróbek nadają się do druku. Dlatego tak ważne napisanie jest dobrej notatki prasowej, która nie będzie wymagać dodatkowej pracy dziennikarza.
Tytuł notatki musi być ciekawy i nie powinien zawierać nazwy firmy. W całym tekście zwróćmy uwagę na to, aby używać jak najmniej wersalików i wykrzykników.

Informacje dla prasy powinny także spełnić jeden podstawowy warunek – być informacją. Nasz komunikat musi być merytoryczny i konkretny, nieść wiedzę na dany temat, a nie odwoływać się do emocji.

Poniżej przedstawimy ci najważniejsze zasady, których musisz przestrzegać tworząc notatkę prasową.

  1. Zasada odwróconej piramidy. Jak w większości tekstów prasowych, tak i w notatce należy przestrzegać zasady odwróconej piramidy – najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku tekstu, zaś wątki poboczne – na końcu.
  2. Rozpocznij od chwytliwego, interesującego tytułu. W leadzie przekaż najistotniejsze informacje, napisz, czego przede wszystkim dotyczy notatka. W pierwszych akapitach poinformuj co się wydarzyło (lub będzie się działo), kiedy i gdzie. To miejsce na podstawowe informacje o wydarzeniu. W dalszej kolejności zamieść wypowiedź osoby, którą z różnych względów uznasz za ważną – może to być szef firmy, osoba odpowiedzialna za organizację wydarzenia lub ekspert branżowy. Następnie możesz zamieścić bardziej szczegółowy opis wydarzenia, dodatkowe wypowiedzi, kontekst wydarzenia, jego przewidywane skutki itp.
  3. Selekcjonuj informacje. Wybierz do notatki tylko takie informacje, które twoim zdaniem okażą się dla dziennikarza najważniejsze. Unikaj zbyt rozbudowanych opisów, trzymaj się zasady “minimum słów – maksimum treści”. Pamiętaj o tym, aby informacje były aktualne i co najważniejsze – prawdziwe. Nie zamieszczaj w notatce prasowej niesprawdzonych danych.
  4. Zachowaj obiektywność. Staraj się omijać pełne emfazy opisy “najlepszej firmy na rynku, niekwestionowanego lidera swojej branży w całej galaktyce” itp. Skup się na konkretnych danych. Pomyśl, jak możesz uwiarygodnić to, o czym piszesz – czy będą to konkretne liczby, czy może wypowiedzi ekspertów? Unikaj promocji – notatka to tekst prasowy, a nie komunikat reklamowy.
  5. Zadbaj o odpowiednią formę. Pamiętaj, że notatka powinna mieć określoną długość – można spotkać opinie, że nie może ona przekraczać długością dwóch stron A4, jednak o ile to możliwe, postaraj się zmieścić ją na jednej. Jeśli notatka jest dłuższa, stosuj interesujące i zachęcające do dalszej lektury śródtytuły.
  6. Postaraj się o to, aby tekst był przejrzysty graficznie, nie przesadzaj też z wielkimi literami i wykrzyknikami.
  7. Zwracaj uwagę na błędy. Choć wydaje się to truizmem, sprawdź notatkę jeszcze raz przed jej wysłaniem, aby wychwycić ewentualne błędy.
  8. Dodawaj multimedia. Dołącz do swojej notatki zdjęcia z wydarzenia, materiały wideo, pliki audio z wypowiedziami osób na temat wydarzenia itp. Media bardzo chętnie przyjmują takie materiały i dołączają do publikowanych notatek. To oczywistość, jednak zadbaj o wysoką jakość dodawanych do notatki multimediów.
  9. Pozostaw namiary. W mailu, do którego dołączasz  notatkę lub w samej notatce, zamieść kontakt do siebie lub/i innej osoby, na wypadek, gdyby dziennikarze chcieli uzyskać więcej informacji o konkretnym wydarzeniu.

Warto wiedzieć

Działań public relations nie można oceniać według ujednoliconej miary. Procesy, jakie zachodzą przy realizacji strategii działań komunikacyjnych, są wszechstronne i bardzo zróżnicowane, a zatem ich ewaluacja (czyli ocena efektywności) bywa skomplikowana i kosztowna.

Aby prawidłowo zmierzyć efekty public relations, odpowiednie czynności należy więc planować już na etapie przygotowania kampanii. Kampania taka musi mieć mierzalne cele, określone w taki sposób, by można było ocenić później, czy i w jakim stopniu zostały one osiągnięte.

Efektem działań PR mogą być na przykład:

  • zmiana postrzegania organizacji przez jej otoczenie,
  • przekonanie opinii publicznej do swoich racji,
  • zdobycie zaufania lokalnej społeczności,
  • zbudowanie pożądanego wizerunku danej organizacji, jej rozpoznawalności.

Aby je osiągnąć, agencja formułuje cele operacyjne – analizuje sytuację w przedsiębiorstwie i rekomenduje, jak ją zmienić. Dzięki takiej analizie agencja PR może wskazać braki w komunikacji i sformułować koncepcję działań, która te braki wyeliminuje. Agencja przedstawia organizacji konkretne projekty oraz definiuje sposób mierzenia ich efektywności.

Przedmiotem pomiaru efektywności działań public relations mogą być także:

  • stopień zrozumienia danej problematyki (badania przeprowadzone „przed” i „po” kampanii pokażą, w jakim zakresie odbiorcy działań PR zrozumieli przekazy sformułowane przez organizację),
  • zainteresowanie tematyką przedstawianą przez organizację,
  • satysfakcja i akceptacja dla prowadzonych przez organizację działań.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.


*