Do Zarządu Grupy Aterima dołączyła jako CFO Magdalena Ociepka, posiadająca wieloletnie doświadczenie w obszarze finansów. Przez ostatnie sześć lat pełniła funkcję Dyrektora Operacji Finansowych i Ryzyka Grupy InPost S.A.
Magdalena Ociepka będzie odpowiadała nie tyko za finanse Grupy Aterima, ale również za współtworzenie strategii dynamicznego rozwoju.
– Aterima to marka z ogromnym potencjałem. Bardzo przemawia do mnie jej motto „Pracuj z głową”, jak również stosowana przez firmę zasada odpowiedzialności w biznesie. Pragnę przyczyniać się do rozwoju i umacniania pozycji rynkowej Grupy Aterima, wykorzystując swoje doświadczenie i wiedzę” – powiedziała Magdalena Ociepka.
Magdalena Ociepka ma szerokie kompetencje w obszarze finansów. Od 2016 roku do lipca 2022 roku pełniąc funkcję Dyrektora Operacji Finansowych i Ryzyka Grupy InPost S.A. była odpowiedzialna za wiele kluczowych projektów w tym m. in. za prowadzenie procesu IPO na giełdzie w Amsterdamie oraz emisję obligacji na rynku high yield i GPW. Po przejęciu InPost przez fundusz private equity – Advent w 2017 roku, zarządzała również procesem transformacji funkcji finansowej, wdrożeniem hurtowni danych oraz rozwiązań IT wspierających procesy planowania finansowego, analizy i raportowania. Wcześniej była szefową działu Audytu Wewnętrznego w Tesco Plc w regionie Europy Środkowej i Turcji, a przez pierwsze 7 lat kariery prowadziła liczne projekty audytów finansowych w Deloitte Audit. Ukończyła Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, jest biegłym rewidentem i członkiem ACCA.
Grupa Aterima łączy marki ATERIMA WORK, ATERIMA MED i ATERIMA HR, zapewniając profesjonalne usługi w obszarze usług opieki, rekrutacji i zarządzania zasobami ludzkimi. Siedziba firmy znajduje się w Krakowie, a jej oddziały m.in. Opolu, Katowicach, Rzeszowie, Gdańsku, Szczecinie, Wrocławiu czy Żorach. Oprócz terytorium Polski, firma rozwija też działalność na rynkach zagranicznych, w tym niemieckim i francuskim.
***
Grupa ATERIMA rekrutuje z głową już od 2011 roku. Historia firmy zaczęła się w Krakowie, od trójki przyjaciół. Celem było stworzenie przyjaznej organizacji, w której każdy pracownik będzie czuł sens swojej pracy. Obecnie pracować z głową można już nie tylko w stolicy Małopolski, ale także w Katowicach, Rzeszowie, Wrocławiu, Warszawie, Łodzi, Szczecinie i Gdańsku. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że Grupa ATERIMA przekroczyła granicę Polski, ponieważ rekrutuje do pracy m.in. w Niemczech i Francji, a pracownikami firmy są także osoby spoza Polski.
Grupa ATERIMA to marki: ATERIMA WORK, ATERIMA HR i ATERIMA MED. Wszystkie charakteryzuje europejski zasięg, fachowość i specjalizacja. Dzięki temu podziałowi, każda z marek koncentruje się na docelowych działaniach a zatrudnieni specjaliści są najlepsi w swojej dziedzinie. Chcesz pracować z głową? Wielu pracowników może znaleźć swoje miejsce w jednym z działów, np. administracji, kard i płac, księgowości, rekrutacji, personalnym. W strukturach firmy funkcjonuje także działu IT, a za kreatywne zadania odpowiedzialni są pracownicy działów kreacji oraz komunikacji.
***
Dowiedz się więcej o PR
Aby prowadzone przez Ciebie działania z zakresu public relations cechowały się oczekiwaną skutecznością, w pierwszej kolejności powinieneś je odpowiednio skategoryzować. Podejmowane przez Ciebie kroki mogą być bowiem ukierunkowane na wewnętrzne i zewnętrzne procesy komunikacyjne.
Wewnętrzne, a więc skierowane (w szerokim ujęciu) do pracowników. Jak wiadomo, każde przedsiębiorstwo to ludzie, zaangażowanie, procesy i komunikacja. Umiejętność odpowiedniego doboru i zgrabnego posługiwania się wewnętrznymi narzędziami PR-u może w dużym stopniu poprawić funkcjonowanie firmy, wspomagając tym samym osiąganie wyznaczonych celów biznesowych.
Zewnętrzne procesy komunikacji ukierunkowane są na otoczenie przedsiębiorstwa – dostawców, klientów, inwestorów, media, społeczność lokalną, instytucje okołobiznesowe czy administrację rządową i pozarządową. Głównym celem zewnętrznych narzędzi PR jest kreowanie i utrzymanie odpowiedniej reputacji firmy.
Narzędzia public relations to wszelkiego rodzaju techniki i instrumenty wykorzystywane przez specjalistów obszaru PR-u do osiągnięcia zamierzonych celów.
Public relations wewnątrz firmy, określany również mianem Internal PR-u, jest pojęciem z pogranicza marketingu i HR-u, a prowadzone w jego ramach działania, w głównej mierze skupiają się na budowie relacji i procesach komunikacji wewnętrznej.
Wśród najpopularniejszych i najczęściej stosowanych instrumentów PR-u wewnętrznego, można wymienić: mailingi pracownicze, spotkania informacyjne, wydarzenia firmowe oraz działania z zakresu budowy marki (employer branding).
Aktywności podejmowane w ramach public relations ukierunkowane na zewnątrz przedsiębiorstwa, cechują się większym zróżnicowaniem intencjonalności, np. chęć poprawy wizerunku, zbudowania świadomości marki, czy efektywniejszego zarządzania informacjami.
Do najefektywniejszych narzędzi PR-u zewnętrznego można zaliczyć: media relations, event marketing oraz wykorzystanie sieci społecznościowych.
PUBLIC RELATIONS
Notatka prasowa to krótki tekst dziennikarski o charakterze informacyjnym. Jego zadaniem jest powiadomienie odbiorców o jakimś wydarzeniu, usłudze, produkcie, ewentualnie podanie dodatkowych informacji dotyczących tematu. Za pomocą artykułów opublikowanych na bazie notatki możemy budować naszą markę w mediach. Ale aby ktokolwiek chciał ją opublikować, notatka powinna być obiektywna, zwięzła, konkretna, przejrzysta, a przede wszystkim – ciekawa.
Podstawową umiejętnością, jaką powinna wykazać się osoba pisząca notatkę, jest zdolność informowania, przekazywania innym faktów na dany temat. Notatka powinna składać się z tytułu, ewentualnie podtytułów, lidu (pierwszy akapit po tytule zawierający w 2-3 zdaniach najważniejsze informacje), korpusu (kolejnych akapitów).
Wielu PR-owców zapomina, że notatka prasowa to nie artykuł sponsorowany. Powinniśmy wcielić się w rolę dziennikarza i napisać tekst jak najbardziej obiektywny i popierany faktami. Ważne, aby był także zwięzły i zawierał same konkrety bez tak zwanego lania wody.
Nie możemy zapomnieć o prawidłowym formatowaniu. Artykuł musi posiadać chwytliwy tytuł, akapity i śródtytuły. Zwróćmy uwagę na błędy stylistyczne i ortograficzne. Dzięki temu artykuł łatwiej się czyta i dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo, że dziennikarz w ogóle spojrzy na nasza pracę.
Wiele redakcji publikuje tylko takie teksty, które od razu, bez żadnych poprawek i przeróbek nadają się do druku. Dlatego tak ważne napisanie jest dobrej notatki prasowej, która nie będzie wymagać dodatkowej pracy dziennikarza.
Tytuł notatki musi być ciekawy i nie powinien zawierać nazwy firmy. W całym tekście zwróćmy uwagę na to, aby używać jak najmniej wersalików i wykrzykników.
Informacje dla prasy powinny także spełnić jeden podstawowy warunek – być informacją. Nasz komunikat musi być merytoryczny i konkretny, nieść wiedzę na dany temat, a nie odwoływać się do emocji.
Poniżej przedstawimy ci najważniejsze zasady, których musisz przestrzegać tworząc notatkę prasową.
Zasada odwróconej piramidy. Jak w większości tekstów prasowych, tak i w notatce należy przestrzegać zasady odwróconej piramidy – najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku tekstu, zaś wątki poboczne – na końcu.
Rozpocznij od chwytliwego, interesującego tytułu. W leadzie przekaż najistotniejsze informacje, napisz, czego przede wszystkim dotyczy notatka. W pierwszych akapitach poinformuj co się wydarzyło (lub będzie się działo), kiedy i gdzie. To miejsce na podstawowe informacje o wydarzeniu. W dalszej kolejności zamieść wypowiedź osoby, którą z różnych względów uznasz za ważną – może to być szef firmy, osoba odpowiedzialna za organizację wydarzenia lub ekspert branżowy. Następnie możesz zamieścić bardziej szczegółowy opis wydarzenia, dodatkowe wypowiedzi, kontekst wydarzenia, jego przewidywane skutki itp.
Selekcjonuj informacje. Wybierz do notatki tylko takie informacje, które twoim zdaniem okażą się dla dziennikarza najważniejsze. Unikaj zbyt rozbudowanych opisów, trzymaj się zasady “minimum słów – maksimum treści”. Pamiętaj o tym, aby informacje były aktualne i co najważniejsze – prawdziwe. Nie zamieszczaj w notatce prasowej niesprawdzonych danych.
Zachowaj obiektywność. Staraj się omijać pełne emfazy opisy “najlepszej firmy na rynku, niekwestionowanego lidera swojej branży w całej galaktyce” itp. Skup się na konkretnych danych. Pomyśl, jak możesz uwiarygodnić to, o czym piszesz – czy będą to konkretne liczby, czy może wypowiedzi ekspertów? Unikaj promocji – notatka to tekst prasowy, a nie komunikat reklamowy.
Zadbaj o odpowiednią formę. Pamiętaj, że notatka powinna mieć określoną długość – można spotkać opinie, że nie może ona przekraczać długością dwóch stron A4, jednak o ile to możliwe, postaraj się zmieścić ją na jednej. Jeśli notatka jest dłuższa, stosuj interesujące i zachęcające do dalszej lektury śródtytuły.
Postaraj się o to, aby tekst był przejrzysty graficznie, nie przesadzaj też z wielkimi literami i wykrzyknikami.
Zwracaj uwagę na błędy. Choć wydaje się to truizmem, sprawdź notatkę jeszcze raz przed jej wysłaniem, aby wychwycić ewentualne błędy.
Dodawaj multimedia. Dołącz do swojej notatki zdjęcia z wydarzenia, materiały wideo, pliki audio z wypowiedziami osób na temat wydarzenia itp. Media bardzo chętnie przyjmują takie materiały i dołączają do publikowanych notatek. To oczywistość, jednak zadbaj o wysoką jakość dodawanych do notatki multimediów.
Pozostaw namiary. W mailu, do którego dołączasz notatkę lub w samej notatce, zamieść kontakt do siebie lub/i innej osoby, na wypadek, gdyby dziennikarze chcieli uzyskać więcej informacji o konkretnym wydarzeniu.
Warto wiedzieć
Istotą pracy public relations jest komunikowanie. To sztuka utrzymywania korzystnych relacji pomiędzy organizacją a otoczeniem. To budowanie zainteresowania i zaufania do organizacji. To opowiadanie historii, które mają zapadać w pamięć odbiorców i wpływać na ich oceny oraz podejmowane decyzje. To opisywanie i tłumaczenie produktów lub usług dostępnych na rynku. PR w firmie jest częścią rodziny złożonej z zarządu (lub właścicieli), marketingu i handlu.
Czas i scenariusz działań
PR-owcy wiedzą, jak zdobywać przychylność otoczenia i współpracować z nim – społecznością, władzami i dziennikarzami. Zawsze szukają sposobu jak zaistnieć w oficjalnych mediach, a także w kanałach prowadzonych przez pasjonatów – forach, grupach i social mediach. Publikacje, wzmianki, wywiady etc. muszą być wynikiem wyznaczonych celów komunikacyjnych i strategicznych firmy, a nie przypadkowym opisem lub tym bardziej negatywną opinią. Dlatego błędem jest powtarzanie frazy: Nieważne, co o tobie mówią, ważne, by mówili.
Przewagą są relacje
PR to wiele spotkań i „podań ręki” (PR is giving a hand). To nie tylko bezpośrednie wystąpienie PR-owca jako rzecznika. To przede wszystkim szukanie i eksponowanie ekspertów poruszających nowe tematy w dyskusji publicznej. Tak pomagamy firmie zaistnieć w mediach i internecie. Szczególnie przez ogłoszenie nowych danych rynkowych, trendów lub opinii o produktach. W sposób nienachalny, ekspercki i dopasowany do odbiorców.
Obserwowanie marki i otoczenia
Specjaliści PR zabezpieczają także firmę przed zagrożeniami wizerunkowymi, które wpływają często na zmniejszenie dochodów i udziału w rynku. Plotka, dezinformacja lub fake news może podkopać wiarygodność firm. Dlatego sporo uwagi poświęca się na słuchanie i obserwowanie tego, co dzieje się wokół (monitoring i analiza sytuacji).
Przyszłość PR-u?
W Polsce w ciągu kolejnych 10 lat, część specjalistów PR może zdobyć rolę zaufanego doradcy, a nie tylko managera informacji. To wymaga od nich lepszej znajomości przedsiębiorstwa i danej branży. Bo komunikacja jest ściśle połączona z biznesem. PR nie jest dodatkiem, promocją – ale stanowi istotny czynnik wielu procesów. Komunikacja idei czy produktu nie jest łatwym zadaniem. Może napotkać wiele utrudnień i niespodzianek, dlatego specjalista PR towarzyszy wielu działaniom np. są to spotkania projektowe, grupy robocze, prace nad budżetem i strategią firmy. To zarówno działania strategiczne i operacyjne.
Leave a comment